Misdaadstaten
Volgens Joris Luyendijk, die vijf jaar correspondent in het Midden Oosten is geweest,
was het verschil tussen het Irak van Saddam Hoessein en de andere Arabische
staten hoofdzakelijk dat Saddam de buitenlandse correspondenten net zo behandelde
als zijn eigen landgenoten [1].
Zoals we intussen hebben kunnen waarnemen, is het er door het verdwijnen van
Saddam ook niet beter op geworden. Minder corruptie en meer geweld is geen
verbetering. De Arabische samenleving deugt niet, niet in Irak, maar ook niet
in de Libanon, in Gaza of op de plaatsen in Arabië waar dit jaar de revolutie
is uitgebroken. Dat dit een gevolg zou zijn van de zittende verkeerde regimes
die door westerse mogendheden in het zadel geholpen en gehouden worden is niet
erg waarschijnlijk. In dat geval zou je tussen de twintig er toch wel één hebben waar het anders is en die is er niet.
» Waar we menen dat er verschil
is, zoals bijvoorbeeld in Jordanië, heeft dat meer te maken met een
vriendelijker publiciteit over dat land, dan met werkelijke verschillen tussen
Jordanië en de rest van Arabië.In de oorlog tussen Irak en Iran zijn er weken geweest dat er meer
slachtoffers vielen dan die honderdduizend
Het Israëlisch-Arabische conflict heeft van 1947 tot 2007 ongeveer honderdduizend
slachtoffers geëist, een fractie van de binnenlandse slachtoffers van bijvoorbeeld
het regime van Assad in Syrië, dat alleen al tijdens het eerdere conflict met
de Moslim Broederschap in Hama, in een paar dagen tijd veertig duizend burgers
vermoordde.
In de oorlog tussen Irak en Iran zijn er weken geweest dat er meer
slachtoffers vielen dan die honderdduizend en in een normaal jaar is het totaal
aantal Arabische slachtoffers van niet-Israëlisch geweld daarom al een veelvoud
van de genoemde honderdduizend in zestig jaar.
Maar Arabieren zijn fantasievolle
mensen en een willekeurige steekproef in
een willekeurig Arabisch land zal Israël aanwijzen als de oorzaak van de armoede
en het geweld op iedere plek in de Dar al Islam. In de Verenigde Naties is dat
intussen heersende leer. Het beheerst de wens om de Palestijnse Autoriteit de
status van erkende staat te geven, terwijl gemeten aan de normen van de universele verklaring inzake de mensenrechten geen enkele Arabische staat erkend zou horen te worden.
De gedachte dat daar iets aan gedaan kan worden door in Arabië de democratie te
introduceren is na het fiasco in Irak nu wel definitief weerlegd. een werkzame en totale boycot van de Dar al Islam zou goed passen, zowel in de
Islamitische opvattingen als in de onze
Ik ben geen
voorstander van een oorlog tegen een van de Arabische landen of tegen alle.
Gebruik van geweld is net zo goed strijdig met de mensenrechten als het gedrag
van de Arabieren tegen de joden en daarom uitsluitend aan te wenden als een ultimum
remedium. Laten we daarmee wachten tot Israel of wijzelf worden aangevallen.
Maar een werkzame en totale boycot van de Dar al Islam zou goed passen, zowel in de
Islamitische opvattingen als in de onze. Geef de volgelingen van Mohammed de
kans om te laten zien dat zij ook zonder ons van hun olie kunnen leven. Het zal
tijdelijk hier wat meer milieuvervuiling kosten en een flinke deuk in de
welvaart, maar het zou aan de andere kant ook de komst van duurzame schone energie
krachtig bevorderen. Als Mekka en de satellietzenders niet langer bereikbaar
zijn zal hier de Islam zich aanpassen of verdwijnen. Het resultaat is hetzelfde
en zou door ieder weldenkend mens moeten worden toegejuicht.
Gisteren al op het eigen weblog van Toon
Reacties
# 1 Een man, laten we hem Jan noemen, kwam een kennis tegen. Deze kennis laten we hem Kees noemen, klaagde steen en been dat zijn huis langzaam naar de verdoemeis gaat. Nieuwsgierig geworden naar de oorzaak van het ongeluk van Kees, besloot Jan met hem mee te gaan. En inderdaad, in de huiskamer aangekomen zag Jan dat het een chaos van jewelste was. Enorme hopen mest bedekken de vloer. Meteen zag Jan wie de veroorzaker was van al deze ellende: een kolossale olifantenstier troonde pontificaal midden in de huiskamer. Het eigenaardige is dat zowel Kees als zijn vrouw een andere oorzaak aangaven voor hun ellende. Het kon van alles zijn, de criminele overbuurman, de onbetrouwbare postbode, iedereen kan de oorzaak van de chaos in het huis zijn, maar niet de olifant. Toen Jan opmerkte dat het wel eens aan die olifant kan liggen, betoogde het echtpaar in allerlei toonaarden dat alles de oorzaak kan zijn van de rotzooi behalve de olifant. Jan probeerde nog om het echtpaar op andere gedachten te brengen, maar tevergeefs. Het echtpaar begonnen zelfs tekenen van agressiviteit jegens hem te vertonen. Wat bleek; het echtpaar beschouwde de olifant als goddelijk. Zijn bestaan en voortleven was wezenlijk voor het welzijn van dit echtpaar. Jan die zag dat hij het echtpaar niet op ander gedachten kon brengen besloot te vertrekken, in de hoop dat het echtpaar geen kinderen hadden die de aanbidding van de olifant konden voortzetten. Stel je voor dat ze in zijn nette wijk zouden komen wonen, met medeneming van hun rare cultus.
Alf Jans:
Een man, laten we hem Jan noemen, kwam een kennis tegen. Deze kennis laten we hem Kees noemen, klaagde steen en been dat zijn huis langzaam naar de verdoemeis gaat. Nieuwsgierig geworden naar de oorzaak van het ongeluk van Kees, besloot Jan met hem mee te gaan. En inderdaad, in de huiskamer aangekomen zag Jan dat het een chaos van jewelste was. Enorme hopen mest bedekken de vloer. Meteen zag Jan wie de veroorzaker was van al deze ellende: een kolossale olifantenstier troonde pontificaal midden in de huiskamer. Het eigenaardige is dat zowel Kees als zijn vrouw een andere oorzaak aangaven voor hun ellende. Het kon van alles zijn, de criminele overbuurman, de onbetrouwbare postbode, iedereen kan de oorzaak van de chaos in het huis zijn, maar niet de olifant. Toen Jan opmerkte dat het wel eens aan die olifant kan liggen, betoogde het echtpaar in allerlei toonaarden dat alles de oorzaak kan zijn van de rotzooi behalve de olifant. Jan probeerde nog om het echtpaar op andere gedachten te brengen, maar tevergeefs. Het echtpaar begonnen zelfs tekenen van agressiviteit jegens hem te vertonen. Wat bleek; het echtpaar beschouwde de olifant als goddelijk. Zijn bestaan en voortleven was wezenlijk voor het welzijn van dit echtpaar. Jan die zag dat hij het echtpaar niet op ander gedachten kon brengen besloot te vertrekken, in de hoop dat het echtpaar geen kinderen hadden die de aanbidding van de olifant konden voortzetten. Stel je voor dat ze in zijn nette wijk zouden komen wonen, met medeneming van hun rare cultus.
Zomaar een verhaaltje van een talentloos mens. Ik ben helaas Hans Christian Andersen niet.
28-sep 2011 , 04:23
# 2 'De onzichtbaarheid van olifanten in huiskamers' heb ik hier op K&K al eens gebruikt als subtitel voor een stukje. Titel was Leren van inferieure culturen http://www.islamofobie.nl/index.php/blog/meer/leren_van_inferieure_culturen/
Frans Groenendijk:
'De onzichtbaarheid van olifanten in huiskamers' heb ik hier op K&K al eens gebruikt als subtitel voor een stukje. Titel was Leren van inferieure culturen http://www.islamofobie.nl/index.php/blog/meer/leren_van_inferieure_culturen/
Het PS daarbij:
Pas toen mijn boek Islamofobie? bijna klaar was, werd ik er op gewezen dat de uitdrukking “een olifant in de huiskamer”, die ik gebruikt had als titel voor het hoofdstuk over vrouwenonderdrukking, eigenlijk helemaal niet bestaat in de Nederlandse taal. Ik had blijkbaar zo veel gelezen op Engelstalige blogs dat ik dat niet meer door had. Ik vind hem echter zo sterk en voor zichzelf sprekend dat ik hem maar wil invoeren in onze taal.
28-sep 2011 , 04:34
# 3 @ Frans Groenendijk
Alf Jans:
@ Frans Groenendijk
Ik denk dat door uw initiatief de Nederlandse versie van The Elephant in the Living Room ingang heeft gevonden binnen het Nederlandse taalgebied. De foto van de roze olifant met verguldsel in de huiskamer is onrealistisch. Een echte olifant produceert hopen mest en voor het lot van een eventueel aanwezige porseleinkast moeten we vrezen.
Bij YahooAnswers: "It means that there is a big issue that everyone knows is an issue, but everyone ignores it. Like an elephant in a room. It can be ignored, but it's huge and everyone knows it's there".
Van toepassing op MSM en politici in Den Haag behalve een.
Met bovenstaand artikel heeft Toon Kasdorp o.a. aangetoond dat een ideologie die dit alles veroorzaakt heeft, niet de bron kan zijn van bijv. de Europese renaissance. Een mispelboom kan geen appels voortbrengen en omgekeerd. Anders zouden we bijv. eerder een Mohammed Abdullah op de maan zien wandelen i.p.v. een Neil Armstrong.
Wat een ellende heeft een individu met dit gedachtegoed voortgebracht.
In het Marxisme bestaat de these dat niet individuen maar sociologische, onpersoonlijke krachten de historische werkelijkheid bepalen. Ik echter vermoed dat de wereld een hoop ellende bespaard was gebleven, indien het zoontje van Amina dood ter wereld was gekomen.
28-sep 2011 , 06:08
Reageren is niet mogelijk op dit bericht.