Naam:  Wachtwoord:   Ingelogd blijven? Wachtwoord kwijt? (Waarom) Registreren
 
          
                         
Dit is het archief van Islamofobie.nl
Sinds juli 2014 verschijnen hier geen nieuwe stukken meer. De artikelen worden *) heringedeeld in acht categorieën: zie de knoppen links. Met uitzondering van de categorie 'Islam(itische ideologie)' is de indeling nu niet meer naar thema, maar naar aard van de stukken. Vier jaar lang lag het hoofdaccent op het voeren van de noodzakelijke ideologische strijd: zie het motto hierboven. In de komende jaren zal ik (initiatiefnemer en belangrijkste leverancier van teksten voor islamofobie.nl) me meer richten op de noodzakelijke politieke strijd. In termen van deze indeling: veel meer nadruk op Voorstellen, Politieke organisatie en iets meer op Opinie. LEES VERDER »
 
 
Doorgedraaide tweede generatie immigrante gaat tekeer tegen rouwende Russin
Of wacht ...


Nou ja, ze gebruikt haar gezonde verstand. Aan het woord is 'judge Jeanine Pirro'. Ze was rechter en ook "tv-rechter". In dit verband verder best interessant: "She is a Catholic of Lebanese descent"
»
Een Libanese en een Russin.
Wie van beide vrouwen zou in de ogen van Geert Wilders en Joram van Klaveren eigenlijk afkomstig zijn uit een 'islamitisch land' waarvoor "een volledige immigratiestop" zou moeten gelden?
Volgens mij redden we het niet tegen de kinderen van de 'Russische' vrouwen zonder die 'Libanese' vrouwen.
 

Frans Groenendijk,  29-04-2013          

Reacties
# 1
HPax:

De directe Tjetjeense daders van de recente schrikdaad in Boston worden, lijkt het, door hun oom Roeslan Tsarni veroordeeld. Hij vonniste zijn neven streng voor wat ze hadden gedaan en prees de USA uitbundig. Dit zeer publiekelijk!
Waar het mij nu om gaat, is de structurele (ooms)positie van Tsarni te peilen. Ik leid dit voornemen in met een korte beschouwing over de positie van de OOM in en via de Minangkabause cultuur.

Op het streng Islamitische West-Sumatra geldt proverbiaal de regel: de vader (‘pater genitor’) voedt en kleedt zijn kinderen, maar de broer van de moeder - hun oom - voedt ze op. Bijvoorbeeld worden ze door hem voor de school aangemeld en verder intellectueel begeleid.
Maar ook in heel wat meer culturen vervult de Oom een belangrijke, scharnierende functie die een spirituele, INSPIRERENDE rol is. Er kan weinig zonder hem, en herkennen we in hem Lévi-Strauss' goddelijke oom (tio, zio, theos, Θειoς), bij ons in de provincie ‘heer-oom’ genoemd. Nog.

Namens de TWEE jonge daders van de recente aanslag in Boston, treedt fervent hun oom Roeslan op. Die is - verrassing!? - ook al naar USA is geëmigreerd, en met de Tjetjeense cultuur rekening gehouden, moest hij dan wel wat zeggen. Zonder hem hadden die TWEE zich nooit domiciliair in de USA opgehouden. Tjetjenen* emigreren niet alleen. Haal je er een binnen, volgt in hun kielzog de rest.

Voor die TWEE is - speculeer ik, niet zonder grond - van meet af aan oom Tsarni verantwoordelijk geweest en is het - Tjetjeens gedacht? - hoogst onwaarschijnlijk dat hij van hun destructieve ambitie niets zou hebben geweten. Hij moest het weten. In ieder geval heeft hij ze hun gang laten gaan en mogen we, of móeten we - ‘safety first’ - primair in zijn opgewonden afwijzing van die TWEE iets van ‘taqqiyya’ [= Islamitisch geoorloofd liegen] zien.
Volgende aanslag!

Dit is natuurlijk niet het hele verhaal over ‘ooms’. Er is om maar iets te noemen 1. moeders-broer tegenover 2. vaders-broer, met verschillende implicaties en met meestal in de Islam de preferentie voor de eerste.
Wat ik betreur is de geringe aandacht voor (aan)verwantschapsstructuren van de buitenissige groepen die Nederland thans herbergt. En niet curiositeit drijft mij, maar praktische redenen. Bijvoorbeeld pleiten Nederlandse autoriteiten en hun beambten bij het bestrijden van het wangedrag van de Marokkaanse jeugd voor het inschakelen van ouders. Maar misschien zijn onze autoriteiten aan het verkeerde adres. Je moet hun oom hebben!

Natuurlijk behoren die A. verwantschapstructuren tot de ordes van tribale samenlevingen en hebben ze op zich niets met B. de Islam te maken, maar samen, in contact met elkaar, vormen A + B het bekende helse goedje

* Dat is in veel andere niet-Westerse culturen ook zo. Daarin is de individu de onaanzienlijke, bestaat niet, vormloos. Wat overheerst, wie bepaalt is de groep (familie). Maar het de groep die dan voor ons amorf is geworden en onbehandelbaar.

12-mei 2013 ,  07:22
Reageren is niet mogelijk op dit bericht.