Naam:  Wachtwoord:   Ingelogd blijven? Wachtwoord kwijt? (Waarom) Registreren
 
          
                         
Dit is het archief van Islamofobie.nl
Sinds juli 2014 verschijnen hier geen nieuwe stukken meer. De artikelen worden *) heringedeeld in acht categorieën: zie de knoppen links. Met uitzondering van de categorie 'Islam(itische ideologie)' is de indeling nu niet meer naar thema, maar naar aard van de stukken. Vier jaar lang lag het hoofdaccent op het voeren van de noodzakelijke ideologische strijd: zie het motto hierboven. In de komende jaren zal ik (initiatiefnemer en belangrijkste leverancier van teksten voor islamofobie.nl) me meer richten op de noodzakelijke politieke strijd. In termen van deze indeling: veel meer nadruk op Voorstellen, Politieke organisatie en iets meer op Opinie. LEES VERDER »
 

Gisteren, 26 juli 2014, reisde ik met het openbaar vervoer naar Den Haag om mijn atheïstische *) solidariteit te betuigen met de assyrische christenen in Irak. In en rond Mosul.
Ze worden door ISIS in het gunstigste geval, in lijn met het maffia-vers uit de Koran, gedwongen om onderdanig boete te betalen voor het niet-mohammedaan zijn. Vaak is de keuze gewoon: wordt volgeling (ahum) van Mohammed of sterf.
Bij het vredespaleis klonk het krachtigste, expliciete anti-ISIS geluid dat tot nu in de straten van Nederland te horen is geweest. Met enkele honderden allochtonen -waaronder vier jonge meiden met islamitische hoofddoeken, sjiietisch blijkbaar- en enkele tientallen autochtonen scandeerden we "Nee tegen ISIS" en "We zijn niet bang".
Onderweg erheen had ik in de trein een aanvaring met de oemma, de stam der Mohammed-volgelingen dus, waarbij mijn onbevreesdheid werd getest. Eerst verbaal, toen fysiek.     LEES VERDER
»

(9 reacties) | Frans Groenendijk | 27-07-2014
. .
De zebibah galerij, het vervolg

En iets over de onmisbare rol van immigranten uit de wereld van het mohammedanisme

Mustafa Abdul Jalil. Foto: AP, Magid El FerfganyAnderhalf jaar geleden schreef ik een stuk, getiteld Galerij van zebibahs. Tijd voor een deel 2 over dit bijzondere verschijnsel.
Voor wie nog helemaal onbekend is met het begrip 'zebibah': de Nederlandse term is 'bideelt'. Eelt van het bidden. Op je voorhoofd. Het komt voor bij een klein deel van de volgelingen van Moham­med. Je krijgt het door, bij het aannemen van de houding van onder­worpenheid aan Allah/ Moham­med, met je kop hard op de grond te bonzen of schuren. Het is een soort wedstrijd. Ik begin met een soort update: meer informatie over enkele zebibah-dragers die ik in deel 1 noemde. Ik voer ook wat nieuwe exem­plaren toe met enige toelichting. Daarna beschrijf ik nog de aanleiding om juist nu met de update te komen. Daarmee licht ik ook de misschien raadsel­achtig overkomende ondertitel toe. Ik besluit met een conclusie over hoe naar mijn mening omgegaan moet worden met mensen die dit merkteken dragen.     LEES VERDER
»

(3 reacties) | Frans Groenendijk | 07-05-2014
. .
Het verschil tussen onthoofden en onthoofden en nog een taalkwestie

De leer van Mohammed: een geloof voor 7e eeuwse Arabieren

Hieronder geef ik de Nederlandse vertaling van een belangwekkend artikel van de hand van Dawn Perlmutter, in het Engels gepubliceerd door het Middle East Forum. Alleen de titel heb ik veranderd. Onder de vertaling leg ik uit waarom ik dat gedaan heb en kom ik terug op de kleine aanvaring die ik persoonlijk had met Abdul Jabber van der Ven op 13 oktober. Die ging over het strikt Arabische karakter van de leer van Mohammed. (Van de grote lijn van die bijeenkomst deed ik al eerder vrij uitgebreid verslag).     LEES VERDER
»

(4 reacties) | Frans Groenendijk | 12-12-2013
. .
Waarom halal eten niet koosjer is

Gekken niet tegenspreken is wat anders dan ze de baas laten spelen

Vorige week zaterdag was ik in Antwerpen. Terwijl ik door de regen terugliep naar het station, kwam ik meer orthodoxe joodse mannen tegen dan vrouwen met mohammedaanse hoofddoek. Die mannen hadden allemaal een plastic kapje over hun hoed, hun sjtreimel. Ik word een beetje kriegel van dat plastic. Je bent eigenlijk gek wanneer je je mooie hoed niet beschermt tegen de regen, maar juist omdat iedereen dat doet, gaat er iets krampachtigs vanuit.
Ik moest denken aan de joodse spijswetten. Daar zitten praktische, historisch-folkloristische en mooie aspecten aan. Dat verhaal van dat geitje dat niet gekookt mag worden in de melk van zijn moeder: dat heeft toch eigenlijk wel iets liefs?
De moedergeit melken nadat het jong weggenomen is, is al een soort van onaardig. En dan wordt dat jong vervolgens geslacht: nog onaardiger. Dat beest dan ook nog eens in de melk van zijn moeder koken: ja, dat zou bij wijze van spreken toch wel een toppunt van wreedheid zijn.
De manier waarop met dat gebod wordt omgegaan, staat me echter vreselijk tegen. Dat is echt niks voor mij. Maar waarom moet ik dit zonodig laten weten? Geen mens vraagt mij immers om koosjer te gaan eten, laat staan dat iemand me dat opdringt.     LEES VERDER
»

(12 reacties) | Frans Groenendijk | 03-09-2013
. .

Bij een oudere dame waar ik geregeld kom hangt een leuk schilderijtje aan de muur, ouder­wets, niet van een Rembrandt of zo maar ik vind dat het zijn charmes heeft. Niet alleen omdat het leuk is eens iets anders aan de muur te zien hangen dan IKEA massa productie maar ook van­wege het geschil­derde tafereeltje.
Je ziet een oude vrouw op een stoel die met een bak op schoot aard­appelen zit te schillen, ten­minste, ik denk dat het aard­appelen zijn. Naast haar staat een kleuter te kijken wat zij doet. Ze praten samen, niet echt natuurlijk maar aan hun houding kun je zien dat er een conver­satie tussen die twee gaande is.
Ik heb bedacht dat het een oma is met haar kleinkind. De vrouw is te oud om de moeder te zijn en ze heeft ook dat rustige ongehaaste van een oudere vrouw die wel weet dat het niet zoveel uitmaakt hoe snel die aardappelen geschild zijn.
Dat tafereeltje van een oma die blijk­baar in hetzelfde huis woont als haar kleinkind en als dank wat hand- en spandiensten verricht als aardappelen schillen en een oogje houden op de klein­kinderen, dat is het soort mantelzorg wat Rutte II ons voor ogen spiegelt.     LEES VERDER
»

(3 reacties) | Marielle Bos | 29-08-2013
. .
De haat tussen soennieten en sjiieten in Egypte

Of: de vanzelfsprekendheid van totalitarisme in de mohammedaanse wereld

Ruim twee jaar geleden schreef ik hier op K&K een nogal lang en diepgravend stuk getiteld Ara­bische lente of moham­me­daanse herfst? Dat was ruim voordat Morsi, als kandidaat president voor de Moslim­Broeder­schap, in de eerste ronde van de verkiezingen maar liefst 25% van de stemmen had verzameld. Dus ook voordat in de tweede ronde meer dan de helft van de Egyptische kiezers thuis bleef, omdat ze slechts de keuze hadden tussen Morsi en iemand van het oude regime.
Zoals veel anderen schreef ik twee jaar geleden natuurlijk ook iets over de dreiging die in dat over­bevolkte land toen al van de Broederschap en de salafisten uitging in de richting van vrouwen en van christenen (Kopten). Zoals weinig anderen wees ik toen terloops op de aanslagen die daarnaast al gepleegd waren op heiligdommen van de soefi's: de groep die je heel kort door de bocht zou kunnen aanduiden als 'katholieke' mohammedanen. Terugkijkend had ik daar eigenlijk meer nadruk op moeten leggen. Zo'n zelfde soort fout wil ik niet nog eens maken. Daarom nu de schijnwerper vol op de gewelddadige dood, enige weken geleden, van sjeik Shehata en enkele andere sjiieten.     LEES VERDER
»

(1 reacties) | Frans Groenendijk | 21-08-2013
. .
Een goede Ramadan gewenst. En ook alvast een geslaagde Ashura en een bloederig Slachtfeest!

Het zou om te lachen zijn wanneer het niet om te janken was

Een medewerkster van het Cidi schreef op haar Facebook-pagina: "Beste moslim Facebook vrienden, goede Ramadan en sterkte met de lange dagen!" Niet echt verras­send: van die 'moslim Facebook vrienden' die ze aan­sprak, rea­geerde er geen enkele. Een aantal andere FB-vrienden reageerde wel.
Met lovende en met afkeurende reacties.
Vanuit de hoogte reageerde ze op die laatste: "(...) dit riekt naar discriminatie mensen! Net als ik mijn christelijke volgers ook een fijne Kerst wens, mag ik zeker ook niet doen, komen jullie zeker met de kruisvaarders aan...".
Discriminatie: ja die ergste misdaad die een mens zich maar voor kan stellen. Erger dan het mishandelen van een zwangere vrouw, mensenhandel, verkrachten van kinderen of moord. Een van de problemen die ik heb met dit soort opmerkingen en activiteiten is de ziekelijke angst voor volgelingen van Mohammed, die er uit spreekt: laten we proberen 'ze' vriendelijk te stemmen door ze naar de mond te praten.
    LEES VERDER
»

(4 reacties) | Frans Groenendijk | 17-07-2013
. .
De grafsteen van de moslimcultuur

In de categorie één plaatje, 1000 woorden

Met update. Hier op Keizers & Kleren is de bijzondere 'moslim'-stroming der ahmadiyya al vaker langs­gekomen.
De laatste keer ter­loops, toen ik aan de orga­nisa­toren van het Natio­naal Is­lam Congres voor­stelde om bij een debat over het feno­meen 'islamo­fobie' ook de vraag te betrekken of er zoiets als 'ahmadiyya-fobie' bestaat.
Ahmadiyya of ahmadi, zijn mensen die zichzelf moslim noemen, maar door bijna alle andere volge­lingen van Moham­med als ketters beschouwd worden omdat ze ook meneer Ahmed als profeet beschouwen. Alexander Pechtold maakte zich ooit onsterfelijk belachelijk door te verklaren dat hij zich nu eens inhoudelijk ging verdiepen in 'de islam' door het lezen van een boek van juist deze stroming [1]. In Nederland heeft een van televisie bekende autochtone bekeerling al eens laten weten dat alle ahmadiyya eigenlijk vermoord zouden moeten worden. In Indonesië en vooral in Pakistan maken de aanhangers van de 'religie van de wrede' er wat meer werk van om hun haat tegen deze 'ketters' tot uitdrukking te brengen. Tot en met het censureren van de grafsteen van nobel-prijswinnaar Salam toe.
Hieronder de vertaling van een stuk over die schande door Farooq Sulehria, zelf van Pakistaanse afkomst.     LEES VERDER
»

(7 reacties) | Frans Groenendijk | 17-06-2013
. .

Gisteren had ik er weer eens zin in: een twittergesprekje onder de hashtag #MyJihad. Een paar maanden geleden deed ik voor het eerst verslag van zo'n uitwisseling. Dat was met 
@Nasreen_Vr, "IslamicFeminist". Daar ook wat meer over de achtergrond van die #hashtag. Er is een direct verband met de afbeelding in de banner van dit weblog.
Dit keer tweette ik met @_Le_aa_, "Someone". Deze conversatie verliep heel anders. Vooral het einde was nogal abrupt. Ze daagde me uit met "Noem me één plaats, ik wacht". En ik antwoordde.
Het begon met een opmerking van @_Le_aa_ in de richting van een andere twitteraar, @The__Chauvinist
"You know just the false things about islam .. If you know the real islam .. You will be a Muslim #myjihad" (de hele conversatie is hier bij 'Between Tweets' te bekijken in een mooiere lay-out).     LEES VERDER
»

(1 reacties) | Frans Groenendijk | 23-04-2013
. .
Hindoes, mohammedanen en sikhs: eeuwenoude verhalen?

Er is iets grondig mis in de sociale wetenschap

De ontdekking van een nieuwe Facebook-pagina, over wreedheden van mohammedanen tegen Sikhs en Hindoes bij de opdeling van India (1947), herinnerde me eraan dat ik nog iets wilde schrijven over twee gebeurtenissen die daarmee samenhangen: een uit 1675 en een uit 2012.
Ik begin met de gebeurtenis uit 1675 omdat die te maken heeft met de bijzondere relatie tussen Sikhs en Hindoes, maar eerst nog een terzijde.
Ik ben atheïst, maar ik gooi niet alle spiritualiteit, religie, bijgelovigheid en pseudo-religie op een hoop. Mensen die dat doen beschouw ik als denklui en/of kortzichtig.     LEES VERDER
»

(19 reacties) | Frans Groenendijk | 10-04-2013
. .
Een dawah-drol door de brievenbus

"Innerlijke militaire expedities"

Hier op Keizers & Kleren hebben we nauwe­lijks last van ze. Van lieden als de 'bekeerling' Danny, 'slaaf van Allah' (=Abdullah), die met een tang in de hand op zoek zijn naar varkens. Die onder een stuk over ahmadiyya­fobie komen melden: "In de toekomst moet ik naar Mekka".
Op andere fora zie je hoeveel gekker het kan.
Er zijn er die zo weinig op de context letten dat ze hun stukjes standaard­propaganda voor het moham­medanisme dumpen op plaatsen waar die, dankzij de context, een héél andere betekenis krijgen. Ze herinneren me aan communisten die in 1977 stickers met de leuze "Van Agt eruit, de CPN erin" ook op vuilnis­bakken plakten. Dat was trouwens in Delft. Lang voordat die stad een broeinest was voor jihadisten. Timon Dias schreef op De Dagelijkse Standaard al over Delft, D66, kansenjongeren en jihad.     LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 27-03-2013
. .
Verkrachtingen voorkomen door verbod op buitenechtelijke seks

Mohammedanen moeten weer de baas worden in India

De gekke goeroe Asaram Bapu heeft in Nederland de pers gehaald met zijn walgelijke opmer­kingen over de afgrijse­lijke groepsver­krachting en moord in New Delhi. Het slachtoffer had volgens hem vriendelijker moeten doen tegen het tuig, dat van te voren het plan had opgevat om een vrouw te verkrachten en vermoorden.
Ook dorpsoudste Sarpanch Shamsher Singh uit een piepklein stadje op 180 km afstand van New Delhi haalde het Algemeen Dagblad van Nederland met zijn iets minder idiote opmerkingen.
Over het advies uit de titel, dat voorkomt in officiële uitlatingen van de Jamaat-e-islami Hind over het structureel aanpakken van de oorzaak van verkrachtingen, heb ik echter nog niets gelezen of gehoord in de westerse media.
Ik betwijfel of het bericht van vandaag over stenen gooien naar de politie in Hyderabad (zie afbeelding) hier wel het nieuws zal halen. Aandacht voor de aanleiding daarvoor, het arresteren van een radicale politicus van de mohammedaanse partij All India Majlis-e-Ittehad-ul Muslimeen (MIM), was er ook niet en over de aanleiding voor die toename van extreme uitlatingen hebben we het helemaal niet. Alleen bij de BBC vond ik een bericht over het haatzaaien van die politicus. Daarin zetten ze 'hate speech' tussen aanhalingsteken…     LEES VERDER
»

(5 reacties) | Frans Groenendijk | 11-01-2013
. .
Koranstoom en heilig afwaswater

Lieden die gevaar opleveren wanneer ze niet voldoende uitgelachen worden

Het filmpje waar de afbeelding naar linkt moet u beslist hele­maal bekijken.
Inloggen is wel ver­plicht, maar slechts een kleine moeite. Eigenlijk nog absurder dan de inhoud van dit clipje is de vindplaats: het is met Engelse ondertiteling online gezet door het 'Israëlische' Memri *), maar ik vond het dankzij een aanprijzing op een fanatiek pro-mohammedaans forum!
De afgebeelde meneer Sharif Shukran is zo gek als de gemiddelde katholieke priester in de Herfsttij der middeleeuwen was. Op tweederde van het begin van het filmpje stikte ik bijna van het lachen. Meneer laat zien hoe de Koran in water kan worden 'opgelost'. Ik verklap niet hoe hij dat doet, anders bederf ik uw plezier.
Maar kijk uit: verwar het drankje dat hij brouwt niet met 'Koranisch water' dat ook allerlei geneeskrachtige werkingen heeft. Zulk water maakt men door bepaalde verzen uit dat boek met speciale inkt op te schrijven en die inkt dan met water weer van het papier af te wassen. Het water dat je dan krijgt, een soort afwas-water dus eigenlijk, dat is 'Koranisch water'.     LEES VERDER
»

(3 reacties) | Frans Groenendijk | 06-01-2013
. .
Rare sociaal democraten

De scheiding tussen 'islam' en 'moslims' en de grenzeloze leugenachtigheid van Marcouch

Het vorige stukje heette Goede sociaal-democraten?, maar ik wilde hier, om meerdere reden, niet Slechte sociaal-democraten! boven zetten. Ik zoom met name in op één sociaal-democraat, Ahmed Marcouch, aangespoord door deze discussiebijdrage op De Dagelijkse Standaard. Dat stuk is geschreven door 'Esther' en de titel -Moslims zijn ook islam- lijkt vreemder dan hij is. Dat komt omdat het een feite een soort reactie betreft op een bijdrage van meneer Jan Jaap de Ruiter op DDS, dezelfde Jan Jaap die hier op deze webstek een prominente plaats verwierf dankzij een linkje van GeenStijl: hij is de hoofdpersoon van het meest gelezen stuk hier.     LEES VERDER
»

(21 reacties) | Frans Groenendijk | 17-12-2012
. .
Terrorism, terror and some statistics

Is defusing an ideology impossible?

I stumbled upon this post on FrontPageMagazine about the number of terrorist-attacks being quadrupled since 2001. Because I also write on a sister website of this blog Emperors and clothes about science (in Dutch, but Google Translate gives a good impression of what is going on there) I felt compelled to mention it here and to add some reflections of my own.
The FPM-article does not include this picture or the one you find below. I made this Excel-graph, based on the list of 'The Religion Of Peace' (TROP). The above picture needs some elucidation. I will provide this but first I make some remarks about the data to which the FPM-article refers.     LEES VERDER
»

(0 reacties) | Frans Groenendijk | 08-12-2012
. .
Fatsoenlijke mohammedanen: “They will kill us first”

Over het 'Centre for Islamic Pluralism', CIP

Ook fatsoenlijke mohammedanen, die echt met afschuw vervuld zijn door wat andere mohammedanen uit naam van het moham­meda­nisme aanrichten, zien geen brood in pogingen dat gedachte­goed te hervormen. Bewust of onbewust beschouwen ze het als onbegonnen werk.
De meeste van die met afschuw vervulden, hopen -net als de meeste niet-moham­medanen- dat de ellende die samen­hangt met het moham­medanisme 'vanzelf' minder zal worden, of houden vast aan het zelfbedrog dat het totalitaire denken, de misogynie en de terreur 'eigenlijk' voortkomen uit iets anders.
Een zeer klein aantal toont echter meer verant­woordelijkheids­gevoel, wil iets doen en doet ook iets: ze vallen de wahhabisten uit Saoedi-Arabië en de jihadisten aan, de mensen die in hun ogen het moham­medanisme 'gekaapt' hebben. Niet met wapens maar met woorden. Ze zijn zeer goed geïnformeerd. Ze doen goed werk maar ze zijn met heel weinig en ze krijgen minder aandacht dan mensen met minder verantwoordelijkheidsgevoel zoals meneer Ramadan, Dibi, Ahmed Marcouch, Sidali, de sharia-charlatan en noem er nog maar een paar honderd.
Zou het helpen om hier wat aandacht aan ze te besteden, hier wel te luisteren naar wat ze te zeggen hebben?     LEES VERDER
»

(1 reacties) | Frans Groenendijk | 21-10-2012
. .

Mensen die vaker Keizers & Kleren bezochten zal het al zijn opgevallen: de 'banner' is veran­derd. Tot vorige week stond rechts bovenaan een foto van een scene uit het anti-Wilders proces.
De afbeeldingen die er nu staan zijn van de AFDI, American Freedom Defense Initiative en van de actie van een door het mohammedanisme verwarde femi­niste: de uit Egypte af­kom­stige Mona Elthahawy. (hier de beelden)
In tegenstelling tot de tamelijk geschifte Al Hibri, die hier eerder langs kwam, is deze verwarde feministe geen fundamentaliste: ze is bijvoorbeeld positief over het anti boerka-beleid in het Westen en om die reden wordt ze vanzelfsprekend veracht en bedreigd door de jihadisten. Van het begrip vrijheid van meningsuiting snapt ze evengoed weinig of niets. Dat is erg jammer. Ernstiger is het dat steeds meer invloedrijke personen in het Westen even verward of nog verwarder blijken.     LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 15-10-2012
. .
De mohammedaanse wet: niet echt een boekbespreking

India en het beleefde terugdringen van het mohammedanisme

Het lezen van het hier afge­beelde boek doet me goed en ik heb het nog niet eens hele­maal uit! 99,9% van de Ne­der­landers zou dit boek 'niet om dóór te komen' vinden. Schat ik.
Ik heb dus niet de illusie dat ik met dit stukje iemand zal overhalen ook een exemplaar ervan te gaan bemachtigen, laat staan om het te lezen. Het boek telt bijna 500 bladzijden, het stond gisteren op plaats 3.229.440 van de bestsellerslijst (ahum) van Amazon en is daar door niemand ge'reviewed' sinds deze tweede editie zeven jaar geleden uitkwam; 40 jaar na de eerste. Een nieuw exemplaar kost trouwens 47 dollar, terwijl voor tweedehands exemplaren op dit moment tussen de 73 en 244 dollar wordt gevraagd! Ik had mazzel: ik betaalde slechts 35 dollar. Bij het bestuderen ervan schiet ik af en toe in de lach maar dat heeft met die prijs of die (on)leesbaarheid niets te maken: allerlei zaken vallen prachtig op hun plaats, ik leer tegelijkertijd aardig wat bij en bovenal reikt India ons via dit boek een heel andere invalshoek aan voor het omgaan met de uitdagingen die het mohammedanisme aan andere beschavingen stelt. Vandaag de dag is dat heel welkom (link voert naar filmpje met mohammedanen in Parijs die 'vreedzaam oproepen tot het vermoorden van joden').     LEES VERDER
»

(0 reacties) | Frans Groenendijk | 08-10-2012
. .
MPAC Calls Me an “Expert on Islam”

Daniel Pipes aan het woord

Bij wijze van uitzondering een onvertaalde Engelse tekst. Er valt veel uit te leren over de bijzondere manier van redeneren van de gemiddelde 'gematigde' mohammedaanse organisatie in het Westen. MPAC staat voor Muslim Public Affairs Council: een Amerikaanse organisatie ter promotie van het mohammedanisme.
Hier de link naar hun 'about'-pagina. Hun 'vredelievendheid' illustreren ze daarin door middel van een verwijzing naar koranvers 8:61. Een vers dat begint met "Maar…". Dat slaat vanzelfsprekend terug op de alineas die er onmiddellijk aan vooraf gaan. Ze staan in een van de meest oorlogszuchtige hoofdstukken van het het hele boek met de op zich al veelzeggende titel "De (oorlogs)buit".
Het uit de context citeren van Koranverzen: het is een bekende, karakteristieke uitingsvorm van 'islamgeleerdheid', maar dit is wel een heel opmerkelijk voorbeeld ervan. Men realiseert zich blijkbaar niet eens dat een zin die begint met 'maar' erom schreeuwt om in de context geplaatst te worden.     LEES VERDER
»

(0 reacties) | Frans Groenendijk | 24-09-2012
. .
Allah heeft geen boodschap, alleen een boodschapper

Mohammed: angel en achilleshiel tegelijk

Tot ver in de twin­tigste eeuw werd de leer van Moham­med door mensen van buiten die wereld meestal aan­geduid als ‘moham­medanisme‘ en zijn volge­lingen noemde men ‘mo­ham­medanen‘.
Wie tegen­woordig die termen gebruikt kan rekenen op chagrijn van de volge­lingen en op veront­waardiging van vele anderen. De termen zouden beledigend zijn. Dat is eigenlijk vreemd.     LEES VERDER
»

(8 reacties) | Frans Groenendijk | 15-09-2012
. .
Wanneer we Breivik een monster noemen zullen meer monsters hem nadoen

OIC roept moordenaarsbende op tot dialoog met de regering

Als er één land is waar de 'bloedige grenzen' van het moham­meda­nisme tegen­woordig duide­lijk zicht­baar zijn, is dat Nigeria.
Het onvolprezen, wereld­beroemde boek The Clash of Civili­zations, schreef Samuel Huntington als nadere uitwer­king van een essay dat hij een paar jaar daar­voor al publi­ceerde in het tijd­schrift Foreign Affairs. Dat essay bevatte al de uitspraak 'Islam has bloody borders'. In een voetnoot in het boek vermeldt hij dat er geen enkel statement was waar hij meer op werd aangevallen. Dat was voor hem een extra aansporing om hiernaar meer onderzoek te doen. Dit leidde in het boek tot een paragraaf waar moeilijk een speld tussen te krijgen was: uitgebreide opsommingen, beschrijvingen, tabellen.
Over de botsing in Nigeria was het boek echter opvallend en eigenlijk pijnlijk beknopt.
Een deel van de verklaring daarvoor is simpel: de Nigeriaanse variant van Al Qaeda, Boko Haram, stamt van (vrijwel onmiddellijk) na het inspirerende succes van '9-11'. Het andere deel is dat zelfs de überrealpolitisch redenerende Huntington ervoor terug schrok om zich uit te laten over de kern van het mohammedaanse gedachtegoed.
De manier waarop met Boko Haram, de bijnaam van Jama’atul Ahlus Sunna Lid Da’awatis Jihad of in het Engels: People Committed to the Propagation of the Prophet's Teachings and Jihad, wordt omgegaan, vormt de ultieme illustratie van de wereldwijd reëel bestaande en verlammende islamofobie.
    LEES VERDER
»

(4 reacties) | Frans Groenendijk | 27-08-2012
. .
Ewald Engelen, blijmoedig en schaamteloos

Over "de mondiale wedren om Afrikaanse en Arabische geboorteoverschotten"

In de kritische bespre­king van Het immi­gratie­taboe van twee weken geleden kondigde ik aan dat ik ook nog een of meerdere posi­tieve stukken zou schrijven over het boek, niet hier op het weblog Keizers & Kleren maar op de net opgestarte webstek Keizers & Kleren.
Dit is nog een opstapje daarnaartoe. Joost Niemöller gaf zijn boek als ondertitel '10 wetenschappers over de feiten', maar hij schreef ook over vreemde trends en types in de weten­schap­pelijke wereld. Een ervan is de hoogleraar annex anti-Wilders activist annex GeenStijl-stijl-imitator Ewald Engelen. Hij kwam hier op het weblog K&K een keer eerder langs, naar aanleiding van een bizarre oprisping die hij voor Me Judice had geschreven.
    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 24-07-2012
. .
Het onbedreigde gelijk van de fundamentalisten

Is er opgeroepen de piramides te vernietigen en wat doet dat er toe?

Het is onwaar­schijn­lijk dat de meer­der­heid van de bevol­king van Egypte achter het idee staat om de pira­mides te ver­nietigen. Er wordt zelfs beweerd dat het bericht dat sjeiks daartoe hebben opgeroepen, berust op een hoax, een hoax om de volge­lingen van Moham­med in een kwaad daglicht te plaatsen. Die bewering is niet over­tuigend en vooral: niet erg belangrijk. De funda­mentalisten zijn volhardend en uit op de macht.
Vederso vertaalde een achter­grond­stuk van het Finse Tundra Tabloids over salafisme, takfirisme, 'hypocrieten' en afvalligen: Salafisten hebben weinig op met discussie, integriteit, vrede, uitwisseling, hervorming of compromissen. Ze zijn van het absolute, goddelijke gelijk aan hun zijde.

    LEES VERDER
»

(5 reacties) | beheer | 19-07-2012
. .
Het christendom, de christenen en ik

De moeder van Samira Bouchibti-Abbos

Toen ik dit boek aanschafte, had ik al gelezen wat de onvermoeibare, integere doch linkse journalist Carel Bren­del ervan vond. Hij deed in zijn recensie een soort voor­spelling over hoe "gehar­naste islam­critici", -waar ik toe behoor-, over Samira Bouchibti zouden oordelen. Een raar begin. Toen ik het boek uit had, was ik het direct en hart­grondig met Carel Brendel eens dat de houding van voormalig PvdA-kamerlid Bouchibti veel lovens­waardiger is dan die van bijvoorbeeld de doodsbange Tofik Dibi. Ik had echter niet gelijk op een rijtje wat nu het rare is aan dit boek. Dat drong pas goed door toen ik er een weekje later voor ging zitten om deze recensie te schrijven en ik nog eens opnieuw naar de omslag van het boek keek: van opmer­kelijk veel van de vreemde aspecten zijn 'illustraties' te vinden op de buiten­kant ervan!
    LEES VERDER
»

(11 reacties) | Frans Groenendijk | 17-06-2012
. .
De Sharia-charlatan (10)

"De Sharia is voor 98% gelijk aan het Nederlands Recht".
Nagekomen deel van een feuilleton over Leidsche flessetrekkerij.

Hans Jansen meldde op Hoeiboei:
Maar er is vandaag (11 juni) ook goed nieuws. Op een receptie in Leiden, na de oratie van Leon Buskens, heeft professor Berger mij meegedeeld dat hij mij binnen­kort de onderbouwing zal toesturen van zijn stelling dat de sharia voor meer dan 90% iden­tiek is aan het Nederlands recht!
Interessant. Ik denk alleen dat arabist Jansen zich met het percentage vergist. De aan te tonen overeenkomst is 98%, of 95% zoals Berger later weer zei. Die drie procent verschil was wetenschappelijk trouwens op zichzelf ook al onverklaarbaar.
Wat vooraf ging: Mau­­rits Ber­­­ger is Leids hoo­g­­­leraar "Islam in de heden­­­daagse Wes­­terse wereld", vooral be­kend van zijn uit­­­­spraak dat de Sharia (het isla­­­mi­tisch recht) voor 98% (later: 95%) over­­­­een zou komen met het Neder­­­­lands recht. Berger had arabist Jansen toege­zegd om zijn uitspraak te onder­­bouwen. Hij kwam deze toezegging nooit na. Een jaar geleden schreef ik professor Berger daarover aan.     LEES VERDER
»

(8 reacties) | Andre van Delft | 13-06-2012
. .
De gekte

Elastiek in de grondwet

Dit is de 21ste en -ik kondigde het vorige week al aan- laat­ste af­leve­ring van de zon­dagse serie op K&K.
Als het om het moham­me­da­nisme gaat, lijkt het soms of er onder politici, jour­nalis­ten en sociale weten­schappers een wed­strijd gaande is in het verkopen van zo groot mogelijke onzin.
Ik beschrijf hieronder een paar van de vaakst terug­kerende thema’s en con­structies van de vele, vele inzendingen.
Een aantal Neder­landse politici kwam in 2008 met de suggestie om de geschied­schrijving van de Tweede Wereld­oorlog een nieuw accentje te geven om zo straat­schoffies van Marokkaanse komaf te paaien.
In Zeeland liggen een aantal Marok­kaanse soldaten begraven. Het is niet helemaal duidelijk waar ze zijn omgekomen maar hun stoffelijke resten waren in Zeeland aangespoeld. Men wilde nu onderzoeken of het treurige lot van deze mannen zo verdraaid kon worden dat de gebeur­tenissen konden worden voorgesteld als een Marokkaanse bijdrage aan de bevrijding van Nederland.
    LEES VERDER
»

(7 reacties) | Frans Groenendijk | 10-06-2012
. .
Wilders en Churchill

Bespreking 'Marked for Death'

Geert Wilders lijkt maar weinig op Winston Chur­chill. Types als Fouad Bel­ka­cem van Sharia-­Vier-­België lijken nog veel minder op Adolf Hitler. Ali Khame­nei, de op­volger van Khomeini, toont wat meer over­een­komsten met de Führer -zijn titel is ook "De Leider"-, maar de verschillen zijn toch wel groot. Indien die verschillen maar goed in de gaten gehouden worden, heeft het echter wel degelijk zin om stil te staan bij de overeenkom­sten tussen de ontwik­kelingen rond 1930 en die van vandaag de dag.
Een jaartje geleden vergeleek ik het proces tegen Wilders met dat van de kampioenen van de appeasement tegen de schoonzoon van Churchill, in 1938. Dat bleek best leerzaam.
Deze week las ik het voor­treffelijke Marked for Death. Wilders richt zich met dit boek op politiek betrokkenen in de hele wereld. Het is dus vanzelf­sprekend in het Engels geschreven en even vanzelf­sprekend komt de politieke en economische betekenis van euro-obligaties er niet in voor…
Het boek graaft diep, gaat over veel verschillende en moeilijke onderwerpen, bevat een stortvloed aan argumenten, noten en citaten -waaronder veel van Amerikaanse presidenten en van mensen die het moham­medanisme van binnenuit hebben leren kennen- en is genuan­ceerd geformuleerd. Hier en daar zelfs diplomatiek. En toch is het goed leesbaar, zeker voor wie al enigszins is ingewerkt in het onderwerp.
    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 09-06-2012
. .

imageDit is de 20ste en op een na laat­ste af­leve­ring van de zon­­dagse serie op K&K.
Ook in de groot­ste demo­cratie, India, wor­stelt men met de vraag hoe om te gaan met naast elkaar bestaande, zeer ver­schil­lende cul­turen. India is vele malen ‘multi­cultureler’ dan Nederland. Dan heel Europa zelfs. We kunnen ons voordeel doen met het bestuderen van verhoudingen en gebeurtenissen in India.
Het sikhisme is de vierde religie van India. De mannelijke sikhs zijn herken­baar aan hun baarden en tulbanden. Ze werden verhoudings­gewijs zwaar het slacht­offer van de opdeling van India in 1947. Velen vluchtten weg uit hun geboorte­streek omdat die onder het (West)Pakistaanse moham­medanisme ging vallen. Voor wat betreft de verhouding tussen de religies stonden en staan ze meestal aan de kant van de hindoe­meerderheid.
Sinds 2004 heeft India zelfs een president die afkomstig is uit de sikh gemeenschap maar de relatie met de hindoes is beslist niet zonder problemen geweest. Tussen 1984 en 1993 was er sprake van hevig sikh-terrorisme.
    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 03-06-2012
. .

Vijftig dagen ge­le­den stond hier een stukje over een raad­sel waar het Natio­naal Islam Con­gres mij mee op­zadelde. Omdat dat Congres, toog­dag van moham­medaanse funda­menta­listen in Neder­land, dit jaar op Eerste Paasdag gehouden werd, maakte ik van dat raadsel een 'Paas­puzzel­opdracht' en nodigde ik de lezers van Keizers & Kleren uit om met oplossingen te komen. Vandaag de 'uitslag'.
De puzzel ging over mijn wel of niet deel­nemen aan het zogenaamde Grote Islamdebat, dat dit jaar het thema 'islamofobie' had. Ik behoor in Neder­land tot de meest uitge­sproken tegen­standers van de leer van Mohammed. Niemand in Nederland heeft de valsheid van het begrip 'islamofobie' zo intensief bestudeerd en uitgebreid beschreven als ik *). Dat ik niet welkom was in het panel dat op het NIC over 'islamofobie' zou debatteren is dus helemaal niet verrassend. Het grote raadsel was dat men mij aanvankelijk daar wel voor uitnodigde en, pas nadat ik enkele zeer bescheiden voorwaarden had geformuleerd voor mijn deelname en -op hun verzoek- suggesties had gedaan voor stellingen, daar vervolgens weer van afzag. Dat ze me dat niet eens lieten weten was onbeschoft, maar verder niet interessant.
Het raadsel werd nog groter..
    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 28-05-2012
. .

imageDit is afle­ve­ring 19 van de zon­dagse serie op K&K.
Mensen die geen moham­medaan wen­sen te worden in een land waar de aanhangers van dit gedachte­goed aan de macht zijn gekomen, moeten daar volgens Mohammed boete voor betalen. De term daarvoor is jizya en het idee staat ook zo in de Koran: in het beruchte vers 9:29. De jizya wordt ook wel aangeduid als 'beschermgeld'. 9:29 wordt daarom ook wel aangeduid als het maffia-vers. (Gemakkelijk te onthouden in combinatie met het naskh-vers en het akkervers, dankzij al die a-tjes.)
Alle pogingen het te doen voor­komen alsof dit vers géén duidelijke aanwijzing is voor het tirannieke karakter van de Koran, lopen stuk op de laatste wending ervan: die jizya moet namelijk betaald worden “terwijl ze [die niet-mohammedanen] onderdanig zijn”. Die strekking is terug te vinden in alle (twaalf) vertalingen die ik daarop heb nageslagen, zelfs in die van de ahmediyya.
Eeuwenlang vormden de hoogte van die boete en de manier waarop die geïnd werd, middelen om het mohammedanisme te verspreiden: de verspreiding ‘zonder dwang’...[1]

    LEES VERDER
»

(1 reacties) | Frans Groenendijk | 27-05-2012
. .
Mohammedanisme en geschiedenis

Jahiliyyah en onthoofding

Dit is afle­ve­ring 18 van de zon­dagse serie op K&K. Het probleem met de geschiedenis van het moham­medanisme wordt niet gevormd door de rol die het reëel bestaande mo­ham­meda­nisme de afge­lopen veer­tien eeuwen speelde bij de onder­druk­king van vrouwen, slaven­jacht, veroverings­oor­logen, plun­dering, onder­drukking, geestelijke terreur, afper­sing of piraterij, maar door de wijze waarop door vrijwel alle moham­medanen nog steeds met (de eigen) geschiedenis wordt omgegaan.
Het ontkennen, verdoe­zelen en verdraaien van de geschie­denis lijkt ook voor in het Westen woon­achtige moham­medanen een vanzelf­sprekendheid. De voorzitter van de Turkse Gemeenschap in Duitsland, Kenan Kolat, liet in augustus 2009 weten, dat hij niet wilde dat kinderen van Turkse afkomst op school iets leren over de Armeense genocide. Die Turkse kinderen krijgen daardoor last van psychische problemen.
Dat er in het boek Islamofobie? Een nuchter antwoord een hoofdstuk aan gewijd wordt, heeft drie met elkaar samenhangende redenen.
    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 20-05-2012
. .

Dit is afle­ve­ring 17 van de zon­dagse serie op K&K.
Het getoon­de hoofd is van Fouad Si­dali. Hij is een van de voor­mannen van de PvdA-Am­ster­dam, media­per­soon­lijk­heid en lid van het lande­lijk bestuur van de partij van Spekman en Samsom. De afbeel­ding is afkomstig van een TV-uitzending van kort na het uitkomen van het filmpje Fitna.
Na de vertoning van beelden daaruit, wijst hij erop dat die afkom­stig zijn uit het buiten­land. Niet alleen zijn Nederlandse moham­medanen van nu (2008) heel anders dan die in landen waar moham­medanen in de meerder­heid zijn, meneer Sidali kan zich niet voor­stellen dat zelfs over tweehonderd jaar Nederlandse moham­medanen zich zo zouden gaan gedragen, zo liet hij weten bij het progamma van de Bekende Nederlanders Pauw & Witteman.
Wanneer mohammedanen hier in Nederland die Fitna-personages gaan imiteren, maakt hij zich daar ook geen voorstelling van. Waarom zou hij ook: als het al in de werkelijkheid gebeurt hoeft hij het zich natuurlijk niet meer voor te stellen!

    LEES VERDER
»

(0 reacties) | Frans Groenendijk | 13-05-2012
. .
Aïsha en de necrofilie-hoax

Was Aïsha 6, 9 of 19?

Dit is afle­ve­ring 16 van de zon­dagse serie op K&K.

In het ka­der van de Ara­bische win­ter zetten moham­medaanse funda­menta­listen zich in om de minimum­leeftijd waarop meis­jes mogen trouwen te verlagen.
Volgens een bericht van Al-Arabya zetten ze in Egypte in op 14 jaar. Daarmee sluiten ze (nog?) niet direct aan bij de denk­beelden van de ‘groot­moefti’ van Saoedi-Arabië, Abdul-Aziz Aal ash-Shaikh, die 10 jaar wel een mooie huwelijksleeftijd vindt [1], bij de praktijk in Yemen of het voorbeeld van de profeet Mohammed zelf.
Want er is natuurlijk geen ont­komen aan: dat voor­beeld speelt een hoofdrol bij het instand­houden, nee opnieuw ruim baan geven aan deze vorm van onbeschaving.
    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 06-05-2012
. .
Het is niet eens in het Arabisch

Dit zijn de moedigste verdedigers van Mohammed...

In mijn boek noem ik jihad­watch.org, onder lei­ding van Ro­bert Spen­cer, de "belang­rijkste web­stek *) met kri­tiek op moham­medaanse theo­rie en prak­tijk". Spencer heeft tal­rijke mensen die hem op uiteen­lopende manieren aanvielen, uitge­daagd voor een openbaar debat: zowel moham­medaanse als niet-moham­medaanse verdedigers van die nare leer. Ze durven het niet aan. Naar aanleiding van het verschijnen van het nieuwste boek van Spencer, Did Muhammad exist? zijn nu twee moham­medaanse toppers de uitdaging wel aangegaan: Anjem Choudary en Omar Bakri. Heel moedig, al helemaal omdat Spencer ook nog eens werd bijgestaan door een andere gigant uit de islamkritiek: David Wood. Het was dus twee tegen twee. Och arme.
Je moet je waarschijnlijk veel hebben bezighouden met de leer van Mohammed en het debat erover, om daadwerkelijk plezier te beleven aan het bekijken van de videoregistratie: ik heb echt zitten schaterlachen. Maar voor de meeste mensen zal de film erg lang en saai zijn. Hieronder vindt u, behalve de video zelf, daarom ook nog enkele -uiteraard bloedserieuze-, samenvattende opmerkingen.

    LEES VERDER
»

(7 reacties) | Frans Groenendijk | 03-05-2012
. .
Christenen als bondgenoten van Mohammed?

'Antwoorden' van christelijke parlementsleden

CDA-euro­parle­men­tariër Wim van de Camp twit­terde dat hij in de hui­dige, sterk decon­fessio­nalise­rende wereld, de islam beschouwt als bond­genoot van het Christen­dom. Hij vond het niet nodig om op eniger­lei wijze te rea­geren op de aan­vullende vragen die ik hem twee weken geleden recht­streeks en via een open brief op Keizers & Kleren stelde.
Samen met Tommie Hendriks en Maarten Vonk stuurde ik een week geleden een brief met dezelfde dertien vragen (zie onderaan dit stuk voor de tekst) aan alle Tweede Kamer­leden van CDA, CU en SGP. Een slechter tijd­stip voor onze brief hadden we niet kunnen kiezen: op de dag van versturen eindigde de gedoog­constructie. We kregen nog wel een viertal reacties. Ze stemden niet tot optimisme of zelfs maar gerust­stelling, wel tot overpeinzing.

    LEES VERDER
»

(10 reacties) | Frans Groenendijk | 30-04-2012
. .
Steunde de Koran de profeet hierin?

Wie is er bang voor Mola Ram of Lenin?

Afl 15 van de zondagse serie.
Iemand met een levens­loop zoals aan Moham­med wordt toe­ge­schreven, zou door ieder mens met enig fat­soen een per­verse tiran genoemd worden. Wanneer zo iemand in deze tijd en hier in het Westen zou leven, zou hij ver­volgd worden en gevangen­gezet. Maar waarom zouden we het hier en nu nog hebben over de mis­dra­gingen van iemand die lang geleden leefde? Hij leefde ver hier vandaan, is zeker al meer dan duizend jaar dood en er zijn sinds­dien nog heel wat tirannen geweest die zich nog ernstiger misdroegen. Waarom dan nog uitspraken doen over dat wangedrag? En zelfs wanneer al dat lelijks, dat met name door zijn fanatiekste volge­lingen over hem beweerd wordt, historisch juist zou zijn, dan nog: waarom zou dat ons nu nog veront­rusten of zelfs beangstigen? We zijn toch ook niet echt bang voor Dracula of voor Mola Ram? (zie afbeelding) [1]. We zijn ook niet bang meer voor Mehmet IV [2] of voor Wladimir Oeljanov (beter bekend als Lenin), ook al hebben die twee zeker bestaan en is de laatste minder dan een eeuw dood. Met de formu­lering van de vragen is al een hint gegeven voor de beantwoording.

    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 29-04-2012
. .
Stenigen, hongersnood en het mohammedaanse seksleven

De kwestie Tariq Ramadan (Deel 2 van 'De oemma')

Vorige week ver­scheen op deze plaats deel 1. Dat ging vooral over de sinis­tere bij­klank van het begrip oemma. In het stuk van van­daag be­schrijf ik hoe in de prak­tijk de oemma­gedachte de extre­misten, funda­menta­listen en 'gematigden' op een lijn brengt.
Inzoomen op de door heel veel wens­denkers geprezen funda­mentalist Tariq Ramadan vormt daarvoor een goede ingang. Wie oppervlakkig kennisneemt van de teksten die deze onheilspellend populaire man produceert voor zijn westerse publiek, ziet er niets verkeerds in. Of zelfs iets positiefs. GroenLinks is het meest positief over hem: op initiatief van een GL-wethouder van Marokkaanse afkomst werd de man ook naar Rotterdam gehaald als duurbetaalde 'bruggenbouwer'. Maar in het verleden sprak ook Rita Verdonk in lovende termen over hem en de sociaal-democratische would-be realist Paul Scheffer ..
    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 22-04-2012
. .

Wie een paar mi­nuten neemt om Van Dale en Wiki­pedia (in het Engels en Neder­lands) te be­kijken, wordt het meteen dui­de­lijk dat aan het begrip oemma [1] heel uit­een­lopende bete­kenissen wor­den toege­schreven. Het begrip wordt het meest gebruikt voor ‘alle moham­medanen wereld­wijd’, maar daar­naast ook voor ‘alle moham­medanen die niet in landen wonen met moham­medaanse meerder­heid’, ‘alle moham­medanen plus christenen en joden in een land’, ‘de Arabische wereld’, ‘alle moham­medanen in landen met moham­medaanse meerder­heid’ en voor ‘het stréven naar wereld­wijde samen­werking van moham­medanen’. In haar boek Secular Jinnah, Monir’s Big Hoax Exposed definieert Saleena Karim de oemma zelfs als iedereen in een land die zich niet actief verzet tegen het (moham­medaanse) bewind. Geen van de hier genoemde definities maakt duidelijk waarom dat begrip zo'n sinistere bij­smaak heeft. Een tweetal anek­dotes uit mijn eigen onderwijs­praktijk geven al een hint.     LEES VERDER
»

(1 reacties) | Frans Groenendijk | 15-04-2012
. .

Dit is num­mer 12 van de artikel­serie afge­leid van het boek Islamo­fobie? Een nuch­ter ant­woord. Deze afle­vering is geba­seerd op een deel van het hoofd­stuk Angst: sek­tarisch en van­zelf­sprekend geweld. Er zitten in dat hoofd­stuk nogal wat verwij­zingen naar de Moslim­Broederschap. Als gevolg van de veranderingen die de 'Arabische lente/Mohammedaanse herfst' teweeg hebben gebracht, is dat deel van de tekst in de afgelopen twee jaar op heel wat punten achterhaald geraakt. De positie van de Moslim­Broeder­schap is dramatisch versterkt. In een volgende editie van het boek zal meer aandacht besteed moeten worden aan de Broederschap. Hier heb ik voor wat dat betreft vooral geschrapt. De vanzelf­sprekendheid van geweld die hier aan de orde komt, is niet iets dat speciaal bij de Broederschap hoort.

    LEES VERDER
»

(0 reacties) | Frans Groenendijk | 08-04-2012
. .
Paaspuzzelopdracht van het Nationaal Islam Congres

Onbeleefd zijn ze, maar waarvoor zijn ze precies bang?

MET UPDATE, nieuwe inzen­dingen wor­den toe­ge­juicht, ook wie al eer­der post­te, wordt uitge­nodigd met behulp van de nieuwe infor­matie verder bij te dragen aan het op­lossen van de puzzel.
Verrassend: 'het secre­tari­aat' (zon­der per­soons­naam) van het Natio­naal Is­lam Con­gres zond me op Witte Donder­dag [1] via het contact­formulier van Keizers & Kleren, een uitno­diging.
Dat congres is de jaarlijkse toogdag, dit keer met Pasen, van moham­medaanse fundamen­talisten in Nederland. Trots vermeldt de bijbehorende webstek dat het vermaak uitgevoerd wordt zonder gebruik van muziek­instru­menten en dat halal eten en drinken er in feite verplicht is. Meegenomen eten en drinken mag er namelijk niet genuttigd worden en alle geserveerde etens­waren zijn halal. Onderdeel van het congres is Het Grote Islamdebat, dit jaar met het thema 'Islamofobie'. Het secretariaat polste me of ik interesse had om deel te nemen aan de discussie. Dit was de formulering van het verzoek:     LEES VERDER
»

(16 reacties) | Frans Groenendijk | 08-04-2012
. .
De genegeerde powerpoint-presentatie van een Lachende Doder

Was Nidal Hasan een weefjonker of een klokkenluider?

Stukje uit december 2009. Naar boven gehaald in verband met de 'lone-wolf' discussie rondom de Toulouse kinderslachtpartij.
Vriendelijk lachend kijkt de moor­denaar in de lens. Zijn ogen staan mis­schien wat raar, maar wie ziet aan het gezicht van Nidal Hasan dat hij der­tien wille­keurige, ongewa­pende col­lega’s, waar­onder een zwangere vrouw, zal gaan afslachten en daarbij nog tien­tallen anderen zal verwonden? Wie ziet hier een jihadist? Dit is de foto (over­genomen van de Washington Post) van een moham­medaan die niet alleen in dienst is van het Ameri­kaanse leger -kan het meer geïnte­greerd?- maar daar bovendien werkt als psychiater, gespecia­liseerd in verwerking van trauma­tische stress. Hoe stabiel en betrouw­baar kun je het hebben?
In de eerste berichten over zijn daden op 5 november 2009, overheersten dan ook de verbijstering en het ongeloof.     LEES VERDER
»

(15 reacties) | Frans Groenendijk | 27-03-2012
. .
De relatie tussen straatterreur en mohammedanisme

Samsom spint garen bij het garen spinnen van Le Pen

Dit is deel elf van een serie stuk­ken die geba­seerd is op het boek Islamo­fobie? Een nuchter ant­woord.
De aflevering van vorige week, met de wat aparte titel Islami­sering van de sauna?, bevatte het eerste deel van een wat langer stuk over straa­tterreur en no-go areas. Ik kondigde aan dat nu de rest zou volgen en dat ik aan zou geven waarom ik dit hoofd­stuk, terug­kijkend, een van de minder geslaagde vind (in dat gedeelte wordt ook duidelijk waarom Diederik Samsom in beeld is).
In dat eerste deel van vorige week was er goed beschouwd nog geen sprake van een verband tussen straat­terreur en het moham­medanisme. Toch bestaat er wel degelijk een relatie. Sterker nog, er lopen minstens vier verschil­lende lijnen tussen de rol van het moham­medanisme en no-go-areas.

    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 25-03-2012
. .
Islamisering van de sauna?

Bij: Van straatterreur tot no-go areas

Er is moei­lijk iets te ver­zin­nen dat nog verder af staat van de moham­me­daanse culturen dan de sauna. Wanneer in de Koran gespro­ken wordt over het para­dijs gaat het over regen, rivieren, fruit, ver­koeling, wijn en vrouwen; zeker niet over een plaats waar je lekker veel kunt zweten en je jezelf als het ware wapent tegen sneeuw en vrieskou. En dan nog dat gebruik dat mensen in hun nakie bij elkaar gaan zitten in een klein hokje, zelfs mannen en vrouwen samen! Toen de stichter van het moham­medanisme leefde, hadden de echte Finnen de sauna trouwens nog niet uitgevonden. Hoe zou er in vredes­naam een tendens kunnen bestaan tot islamisering van de sauna? En toch had ik laatst in een sauna­cabine echt een aanvaring die eigenlijk dáár over ging.
    LEES VERDER
»

(5 reacties) | Frans Groenendijk | 18-03-2012
. .
De Sharia-charlatan (9)

"De Sharia is voor 98% gelijk aan het Nederlands Recht".
Laatste deel van een feuilleton over Leidsche flessetrekkerij.

Wat vooraf ging: Mau­­rits Ber­­­ger is Leids hoo­g­­­leraar "Islam in de heden­­­daagse Wes­­terse wereld", vooral be­kend van zijn uit­­­­spraak dat de Sharia (het isla­­­mi­tisch recht) voor 98% (later: 95%) over­­­­een zou komen met het Neder­­­­lands recht. Berger had arabist Jansen toege­zegd om zijn uitspraak te onder­­bouwen. Hij kwam deze toezegging nooit na. Een jaar geleden schreef ik professor Berger daarover aan. Hij antwoordde niet; daarop diende ik een klacht in bij het College van Bestuur van de universiteit, en op verzoek lichtte ik dat toe. Na maanden wachten wees de universiteit mijn klacht af.
Ik ging in beroep bij het Landelijk Orgaan Wetenschappelijke Integriteit (LOWI). Het LOWI wees dat af. De universiteit beantwoordde enkele vragen over Bergers aanstelling. Het was me nog niet helemaal duidelijk, dus ik deed navraag bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.
    LEES VERDER
»

(7 reacties) | Andre van Delft | 17-03-2012
. .
DE sharia bestaat niet

Mohammedanisme, sociale wetenschap en integriteit: een raar mengsel

In deze negen­de afle­vering van de zon­dagse serie stuk­ken, op basis van mijn boek, gaat het over sharia, niet over DE sharia, want die bestaat niet. In verschil­lende hoofd­stukken staat er iets over sharia, maar het enorme belang van het feit dat er niet zoiets als DE sharia bestaat, komt met name aan de orde in deel III, Het krachtenveld en meer in het bijzonder in het gedeelte over de OIC en de universele islamitische [1] verklaring van de rechten van de mens.
Verderop is de licht aangepaste versie van dat deel van het boek opgenomen, maar eerst iets over de aan­leiding om dit onder­werp nu te behandelen.
De afbeelding toont de gevierde wetenschapper Leon Buskens. In het Reformatorisch Dagblad van ruim twee jaar geleden, werden hem enkele stellingen voorgelegd. Buskens was toen net directeur geworden van het Islaminstituut Lucis [2]. Recent kwam hij in het nieuws in verband met het laatste nummer van 2011 van het tijdschrift Rechtstreeks (pdf-link), een periodiek van de Raad voor de rechtspraak. Daarover berichtte het Algemeen Dagblad. Er zat een merk­waardig verschil tussen de uitspraken in die beide kranten­artikelen.
    LEES VERDER
»

(8 reacties) | Frans Groenendijk | 11-03-2012
. .
De Sharia-charlatan (8)

"De Sharia is voor 98% gelijk aan het Nederlands Recht".
Deel acht van een feuilleton over Leidsche flessetrekkerij.

Wat vooraf ging: Mau­­rits Ber­­­ger is Leids hoo­g­­­leraar "Islam in de heden­­­daagse Wes­­terse wereld", vooral be­kend van zijn uit­­­­spraak dat de Sharia (het isla­­­mi­tisch recht) voor 98% (later: 95%) over­­­­een zou komen met het Neder­­­­lands recht. Berger had arabist Jansen toege­zegd om zijn uitspraak te onder­­bouwen. Hij kwam deze toezegging nooit na. Een jaar geleden schreef ik professor Berger daarover aan. Hij antwoordde niet; daarop diende ik een klacht in bij het College van Bestuur van de universiteit, en op verzoek lichtte ik dat toe. Na maanden wachten wees de universiteit mijn klacht af.
Ik ging in beroep bij het Landelijk Orgaan Wetenschappelijke Integriteit (LOWI). Het LOWI wees dat af. Maar ik had nog een paar vragen voor de universiteit.
    LEES VERDER
»

(3 reacties) | Andre van Delft | 10-03-2012
. .
‘Islamgeleerden’ kunnen niet hard genoeg worden aangepakt

De VN, de volgende Holocaust en de Geheime Heilige Wolk

De ontdek­king van het gedachte­goed van meneer Hosein bracht me er­toe om voor deze achtste afle­vering van de zon­dagse serie stuk­ken, die geba­seerd is op mijn boek, het hoofd­stuk Het niveau van de islamgeleerdheid als onder­werp te kiezen. Verderop vindt u de bijge­schaafde en wat inge­korte versie van dat hoofd­stuk, maar nu eerst nog wat meer over Hosein.
Er valt wel wat voor te zeggen om elke 'islam­geleerde' als buiten­beentje te beschouwen, maar wanneer je er van uitgaat dat sommigen wat minder vreemd zijn, lijkt meneer Hosein op het eerste gezicht bij die groep te horen. Volgens de wikipedia pagina over hem [1] verzorgde hij bijvoorbeeld tien jaar lang een maandelijkse preek op het hoofdkantoor van de VN. Dus..
    LEES VERDER
»

(5 reacties) | Frans Groenendijk | 04-03-2012
. .
Schuyt en de Nederlandse identiteit

Een goedkope retorische truc

"Wat Wilders doet, is de gemeen­schap ver­ster­ken door an­de­ren bui­­ten te slui­ten," sprak Schuyt. "Dat is heel ge­vaar­lijk. Wat hij zegt ver­toont grote overeen­komsten met Mein Kampf."
"Het probleem is, dat veel intel­lectuelen en politici Wilders nog naar de mond praten ook", zei Schuyt. "Typerend voor­beeld: de presen­tatie van het WRR-rapport Identi­ficatie met Nederland in september 2007, toen prinses Maxima zei dat dé Nederlandse identiteit niet bestaat". "Dat is een waarheid als een koe," zei Schuyt in de Singelkerk. "Hét paard en dé mens bestaan ook niet. Er is geen speld tussen te krijgen." Maar wat gebeurde er? Niet alleen Geert Wilders viel over de prinses heen, maar ook Paul Scheffer en tal van Kamerleden. "Dat was heel dom." Conclusie van professor Schuyt: "Er zouden meer slimme Kamer­leden moeten zijn, die niet meedoen aan dit soort stemming­makerij."
Zo sprak deze emeritus hoog­leraar rechts­sociologie en lid van de Raad van State, tijdens een lezing in Amsterdam met als thema: Waar is de gemeenschap gebleven?
    LEES VERDER
»

(9 reacties) | Toon Kasdorp | 01-03-2012
. .
De Sharia-charlatan (7)

"De Sharia is voor 98% gelijk aan het Nederlands Recht".
Deel zeven van een feuilleton over Leidsche flessetrekkerij.

Wat vooraf ging: Mau­­rits Ber­­­ger is Leids hoo­g­­­leraar "Islam in de heden­­­daagse Wes­­terse wereld", vooral be­kend van zijn uit­­­­spraak dat de Sharia (het isla­­­mi­tisch recht) voor 98% (later: 95%) over­­­­een zou komen met het Neder­­­­lands recht. Berger had arabist Jansen toege­zegd om zijn uitspraak te onder­­bouwen. Hij kwam deze toezegging nooit na. Een jaar geleden schreef ik professor Berger daarover aan. Hij antwoordde niet; daarop diende ik een klacht in bij het College van Bestuur van de universiteit, en op verzoek lichtte ik dat toe. Na maanden wachten wees de universiteit mijn klacht af.
Ik ging in beroep bij het Landelijk Orgaan Wetenschappelijke Integriteit (LOWI). Wat was het oordeel van het LOWI?
    LEES VERDER
»

(4 reacties) | Andre van Delft | 24-02-2012
. .
Politici en twitter: geen gelukkige combinatie

Ahmed Marcouch laat zich kennen

Het was in de Rode Hoed. Een jaar of vijf geleden sprak ik daar in een heel kort persoonlijk onder­houd Ahmed Marcouch aan op zijn lof aan het adres van Al Qaradawi. Deze Qaradawi heeft een boekje geschreven over het vermoorden van mensen die van mening veranderen over het mohammedanisme, door haat­predikers als hij aangeduid als afvalligen. Ik was beleefd tegen hem en Marcouch dacht misschien met een gemiddelde PvdA-stemmer te maken te hebben: hij draaide er dus om heen. Iets in de trant van: "Niet alles wat Qaradawi zegt sta ik achter, maar hij zegt ook heel inspirerende dingen".     LEES VERDER
»

(3 reacties) | Frans Groenendijk | 23-02-2012
. .
Dibi’s Doodsangst

Waarom ik Tofik Dibi op twitter een 'stuk vuilnis' noemde

Woedend was ik over het optre­den van Yoeri Al­brecht, Kus­taw Bes­sems en vooral Groen­Links kamer­lid Tofik Dibi.
Ik heb het natuur­lijk over hun debat (sic) met Al Haddad in De Balie. De man die van een Neder­landse univer­siteit een zaaltje kreeg om de moham­medaanse ideo­logie te komen toe­lichten voor een aantal van zijn volge­lingen, hetgeen die univer­siteit bij nader inzien, -lees: na boze reacties-, net iets te ver ging.
Ik had nog een sprankje hoop op een goede afloop toen Dibi op de avond zelf nog twitterde dat hij niet helemaal tevreden was over de afloop en hij bij de NCRV in gesprek met Gert Jan Segers er op terug zou komen.
Na het bekijken van die aflevering van Schepper & Co werd ik helemaal razend en noemde ik Dibi op Twitter een "stuk vuilnis'. Deze, voor mij niet gebruikelijke, soort uitbar­sting had effect want hij reageerde.

Volgende keer in De Balie:
Een heel warm welkom, Robert M. Waarom verkracht je peuters? Leg ons dat eens uit. Uit hierover eens je mening op een vrije manier. Je mag best weten dat wij daar afwijzend tegenover staan, hoor. Echt heel erg afwijzend. Maar WIJ snoeren niemand de mond. Dan zouden we immers zelf eigenlijk een soort peuterverkrachters zijn. Toch?

"Er was geen nieuwsgierigheid naar het standpunt van Al Haddad", zegt Dibi hierover letterlijk tegen Jacobine Geel.
Kanonnen.
Een beroeps­verkondiger van een 1400 jaar oude leer die decennia­lang zich daarin verdiept heeft: in een gesprek met een paar onin­gevoerden zal blijken dat deze iets vertelt wat we nog niet wisten. Tuurlijk joh.

    LEES VERDER
»

(25 reacties) | Frans Groenendijk | 21-02-2012
. .

Belkacem, lei­der van de soep­jurken van Sharia for Belgium, is veroor­deeld tot twee jaar cel. Maar er is een tekort aan plaats in de gevange­nissen zodat hij een thuis­straf met enkel­band krijgt. Maar zelfs daar­voor moet hij op een wacht­lijst. Sowieso kan hij ook in beroep gaan wat in de praktijk meestal leidt tot een iets lagere strafmaat. Juich dus niet te vroeg.
    LEES VERDER
»

(6 reacties) | Eduard Ciuba | 20-02-2012
. .
Kijken naar een onthoofding of naar een totaal verminkte vagina

Vergeleken met Yusuf Al Qaradawi is Marc Dutroux een koorknaap

Over bei­de onder­werpen uit de titel staan stukken in mijn boek die in omvang elkaar niet veel ontlopen, maar over vrouwe­lijke geni­tale vermin­king (VGV, FGM in het Engels) schreef ik eigen­lijk kal­mer dan over de ont­hoofdingen. Nadat ik een video­clip gezien had van de waar­lijk Furieuze Ann Barnhardt (met drie hoofdletters), beroemd van­wege de uitdruk­king "snot­teren op de mannen­toiletten", drong gelei­delijk tot me door hoe dat kon en wat daar niet aan deugde. In eerste instantie vielen me juist de fouten en de ongenuan­ceerd­heden in haar verhaal op.
    LEES VERDER
»

(4 reacties) | Frans Groenendijk | 19-02-2012
. .

Slot van het feuil­leton ‘in de staats­examen­groep Neder­lands als twee­de taal’.
Op een vrij­dag­mid­dag kun­nen mijn colle­ga's en ik in de pauze niet in de docen­ten­kamer terecht, omdat een cur­sist daar een toets zit te maken. Shukri, mijn Soma­lische cur­siste, ligt in de toets-ruimte te bidden. Als ik Shukri de deur uit zie komen, zeg ik haar dat het niet de bedoe­ling is dat ze de ruimte gebruikt om er te bidden. De 23-jarige wordt woe­dend en roept boos dat ik res­pect voor haar moet hebben. Ik heb haar niet eerder zo luid horen praten. In de klas wordt ze door haar klas­geno­ten en door mij regel­matig aange­spoord om harder te praten.
    LEES VERDER
»

(12 reacties) | Roos Friesland | 19-02-2012
. .
Are you decent?

Ofwel: wat is er nu helemaal mis met Al Haddad?

Mariëlle Twee­beeke hield een tele­fonisch inter­view met zelf­benoemde sheik al Haddad in Nieuws­uur. Een telefo­nisch inter­view want al Haddad wenste niet door een vrouw live geïnter­viewd te worden.
Aan het eind van het vraag­gesprek vroeg Tweebeeke aan Al Haddad waarom dat nu toch was, dat hij niet door een vrouw geïnter­viewd wilde worden. Al Haddad antwoordde dat hij niet gecon­fronteerd wilde worden met een vrouw die niet fatsoenlijk gekleed was. Dat antwoord luchtte Tweebeeke zichtbaar op, zij had misschien verwacht dat het iets met vrouwen­haat van doen zou hebben of zoiets geks.

    LEES VERDER
»

(27 reacties) | Marielle Bos | 17-02-2012
. .
De Sharia-charlatan (6)

"De Sharia is voor 98% gelijk aan het Nederlands Recht".
Deel zes van een feuilleton over Leidsche flessetrekkerij.

Wat vooraf ging: Mau­­rits Ber­­­ger is Leids hoo­g­­­leraar "Islam in de heden­­­daagse Wes­­terse wereld", vooral be­kend van zijn uit­­­­spraak dat de Sharia (het isla­­­mi­tisch recht) voor 98% (later: 95%) over­­­­een zou komen met het Neder­­­­lands recht. Berger had arabist Jansen toege­zegd om zijn uitspraak te onder­­bouwen. Hij kwam deze toezegging nooit na. Een jaar geleden schreef ik professor Berger daarover aan. Hij antwoordde niet; daarop diende ik een klacht in bij het College van Bestuur van de universiteit, en op verzoek lichtte ik dat toe. Na maanden wachten wees de universiteit mijn klacht af.
Hoe ging het toen verder?
    LEES VERDER
»

(3 reacties) | Andre van Delft | 17-02-2012
. .

Volgens een sociologisch onder­zoek van een paar jaar geleden was in het vreed­zame Lim­burgse Maas­dorp Kessel het leef­klimaat voor kinderen meer ver­slechterd dan op welke andere plek in Neder­land ook. De burge­meester was verbaasd over deze uitslag, want zijn gemeente gold en geldt nog steeds in de wijde omtrek als een voorbeeld voor jeugd­faciliteiten. Zelf had hij van ontevreden­heid van de kinderen of van hun ouders eigenlijk nooit iets gemerkt.
    LEES VERDER
»

(1 reacties) | Toon Kasdorp | 16-02-2012
. .

Channa Sam­kalden is een mensen­rechten­advocaat van het kan­toor Böhler in Amster­dam. Ze pleit in de Volks­krant van 3/2/12 voor de vrij­heid van vereni­ging van Mar­tijn, de club van pedo­fielen. Als advocaat mag je zoiets doen, vind ik.
Verenigingen en natuurlijke personen mogen zich in rechte laten vertegen­woordigen en advocaten zijn weliswaar niet verplicht om iedereen als klant te accepteren, het hoort toch tot ons ethos om mensen en ook rechts­personen niet in de kou te laten staan.
    LEES VERDER
»

(3 reacties) | Toon Kasdorp | 05-02-2012
. .

In het alge­meen moet de over­heid van een land zich neu­traal uiten naar zijn bur­gers toe. Als er een land is waar­van de over­heid zich verre zou moeten houden van het mis­bruiken van over­heids­voor­lichting als poli­tiek instru­ment – lees: propa­ganda, dan is het wel Duits­land. Als die propa­ganda dan ook nog tot doel heeft het besmeuren van een politicus uit een bevriend buur­land, dan kun je rustig stellen dat aan de drie nood­zakelijke voor­waarden voor een politieke rel is voldaan.
    LEES VERDER
»

(9 reacties) | Ester Losita | 05-02-2012
. .

Dertiende deel in het feuil­leton: ‘in de staats­examen­groep Neder­lands als tweede taal’, waarin we kennis­maken met Dragan
Op een gegeven moment zitten er zes­tien cursis­ten uit elf verschil­lende landen in mijn klas. Dragan heeft in zijn geboorte­land Servië een post­acade­mische studie gedaan en is kunstenaar. Hij hoort bij de vier of vijf mensen in de groep die in staat zijn binnen een jaar te slagen voor alle onderdelen van het staats­examen Nederlands als tweede taal. Een flink aantal cursisten heeft veel meer tijd nodig om het vereiste niveau te behalen. Er zijn ook een stuk of vijf mensen die nauwelijks vooruitgang boeken omdat ze de intellectuele capaciteiten missen en/of een zodanig negatieve houding hebben naar mij en dat waar ik voor sta, dat leren hen niet lukt.

    LEES VERDER
»

(7 reacties) | Roos Friesland | 30-01-2012
. .
De Koran: onleesbaar, onbegrijpelijk of ongelooflijk? (2)

Aflevering 4 van serie stukken gebaseerd op boek 'Islamofobie?'

Side is een oude haven­stad aan de zuid­kust van het hui­dige Tur­kije. Zeven eeuwen voor Chris­tus werd het plaatsje gesticht door Grieken. De aan­blik wordt tot op de dag van vandaag over­heerst door indruk­wek­kende over­blijfselen uit de Romeinse tijd. De stad kent een zeer bewogen geschiedenis met periodes van sterke groei en dito neergang. Na de verovering door de Arabieren volgde de langste periode van neergang. Tegenwoordig is het een geliefde vakantie­bestemming. Enkele jaren geleden was ik er ook als toerist.

    LEES VERDER
»

(1 reacties) | Frans Groenendijk | 29-01-2012
. .
De Sharia-charlatan (3)

"De Sharia is voor 98% gelijk aan het Nederlands Recht".
Deel drie van een feuilleton over Leidsche flessetrekkerij.

Wat vooraf ging: Mau­rits Ber­­ger is Leids hoo­g­­leraar "Islam in de heden­­­daagse Wes­­terse wereld", vooral bekend van zijn uit­­­spraak dat de Sharia (het isla­­­mitisch recht) voor 98% (later: 95%) over­­­een zou komen met het Neder­­­lands recht. Berger had arabist Jansen toege­zegd om zijn uitspraak te onder­bouwen. Hij kwam deze toezegging nooit na. Een jaar geleden schreef ik professor Berger daarover aan. Hij antwoordde niet; daarop diende ik een klacht in bij het College van Bestuur van de universiteit. Drie weken later kreeg ik antwoord.
    LEES VERDER
»

(7 reacties) | Andre van Delft | 27-01-2012
. .

Moslims hebben tal­rijke arti­kelen en boeken geschre­ven om aan te tonen dat zonder de Ara­bische weten­schap het westen nooit zou zijn gewor­den wat het nu is. Het belang­rijkste ‘bewijs’ van deze moslims is het Ara­bische vertaal­project in de 9de eeuw. De moslims die het belang van Ara­bische weten­schap willen aantonen, proberen daarmee aller­eerst de bijdrage van de histo­rische islam aan de wereld zo groot mogelijk te doen lijken. Daarnaast hebben ze een politiek doel voor ogen in de huidige wereld: als islam in het verleden een belang­rijke rol op weten­schappe­lijk gebied zou hebben gespeeld, dan is het ook tegen­woordig mogelijk ‘de wetenschap te islamiseren’. Echter, er kan worden aangetoond dat de Arabische wetenschap niets heeft bijgedragen aan het westen.     LEES VERDER
»

(22 reacties) | Ester Losita | 24-01-2012
. .
Een veranderd straatbeeld

Meer respect voor mohammedaanse vrouwen... dan voor …

Voor de komst van de gast­arbei­ders uit Marok­ko en Tur­kije woonde er nog vrijwel geen mo­ham­medaan in Neder­land [1]. De groei van hun aantal hier, leidde aan­vanke­lijk niet tot een grote veran­dering in het straat­beeld. In delen van grote steden is dat inmid­dels echter drama­tisch veranderd. Dat is maar voor een klein deel te danken aan de moskeeën die er verrezen, het aantal bebaarde en gejurkte mannen en de spreekwoordelijke schoteltjes.     LEES VERDER
»

(4 reacties) | Frans Groenendijk | 22-01-2012
. .
Pamflet van een bezorgde tekstwetenschapper *)

Mevrouw van der Valk is geen getallenwetenschapper

Verschil­lende men­sen wezen me op het naderende ver­schijnen van Islam­ofobie en discri­mi­natie. Iemand vroeg me zelfs – twee dagen na het ver­schijnen – of ik al met een recen­sie bezig was.
Ik was het al wel van plan. Mevrouw van der Valk is namelijk de tweede persoon in Neder­land die een boek schreef met het woord 'islamofobie' in de titel en ik was de eerste. In mijn berichtje aan haar, waarin ik vroeg of ze een recensie-exemplaar voor me had, verwees ik ook naar deze 'band' tussen ons beiden.
Ik herhaalde een week later mijn vraag en kreeg antwoord van de organisatie achter haar boek: Emcemo. Ik moest het aan de uitgever vragen: Amsterdam University Press, die van "twenty years of excellence". Maandag belde ik. "We hebben een beperkt aantal boeken beschikbaar waardoor het helaas niet mogelijk is u een exemplaar te doen toekomen". Als ik het gewoon bestelde, ontving ik het echter wel gewoon de volgende dag… Voor € 23,35 kreeg ik dan een boek van een 'onderzoeker met een brede achtergrond in de sociale wetenschappen en tekstwetenschappen, gespecialiseerd in etnische diversiteit, racisme en extremisme' van 160 blz en dat was dan inclusief verzendkosten.     LEES VERDER
»

(6 reacties) | Frans Groenendijk | 21-01-2012
. .
De Sharia-charlatan (2)

"De Sharia is voor 98% gelijk aan het Nederlands Recht".
Deel twee van een feuilleton over Leidsche flessetrekkerij.

Wat vooraf ging: Mau­rits Ber­ger is Leids hoog­­leraar "Islam in de heden­­daagse Wes­terse wereld", vooral bekend van zijn uit­­spraak dat de Sharia (het isla­­mitisch recht) voor 98% (later: 95%) over­­een zou komen met het Neder­­lands recht. Berger had arabist Jansen toegezegd om zijn uitspraak te onderbouwen. Hij kwam deze toezegging nooit na. Een jaar geleden schreef ik professor Berger daarover aan. Wat antwoordde hij?
    LEES VERDER
»

(3 reacties) | Andre van Delft | 21-01-2012
. .
Wil de wereld even wachten op mijn boek?

Aflevering 2 feuilleton op basis van het boek Islamofobie?

Wanneer een snufje femi­nisme ver­mengd wordt met een grote dosis moham­medaans funda­menta­lisme, ont­staat een vreemd mengsel. Dat wordt pijn­lijk duide­lijk geïllu­streerd door de Ameri­kaanse orga­nisatie Karamah en haar initiatief­neemster professor Azizah Al-Hibri. Sinds ik over de organisatie en haar boegbeeld schreef in de eerste editie van mijn boek, zijn beiden 'professioneler' geworden. Hieronder ga ik eerst in op wat oudere teksten, daarna sta ik stil bij de veran­deringen sindsdien. Vanwege die veran­deringen is het stuk over Al-Hibri nu uitgebreid.
    LEES VERDER
»

(4 reacties) | Frans Groenendijk | 15-01-2012
. .

Vandaag is het pre­cies twee jaar gele­den dat ik de tekst af­rondde van mijn boek Islamo­fobie? Een nuchter ant­woord. Een mooi tijdstip om hier op K&K een serie artikelen te beginnen op basis van de 20 hoofd­stukken eruit die begon­nen met "Angst: ...". Vandaag aflevering een.
Over terreurdreiging maar in verhouding tot latere stukken nog 'luchtig'. Extra luchtig, maar met een serieuze ondertoon, eerst een videoclip van een Vara-programma.


    LEES VERDER
»

(0 reacties) | Frans Groenendijk | 08-01-2012
. .