Naam:  Wachtwoord:   Ingelogd blijven? Wachtwoord kwijt? (Waarom) Registreren
 
          
                         
Dit is het archief van Islamofobie.nl
Sinds juli 2014 verschijnen hier geen nieuwe stukken meer. De artikelen worden *) heringedeeld in acht categorieën: zie de knoppen links. Met uitzondering van de categorie 'Islam(itische ideologie)' is de indeling nu niet meer naar thema, maar naar aard van de stukken. Vier jaar lang lag het hoofdaccent op het voeren van de noodzakelijke ideologische strijd: zie het motto hierboven. In de komende jaren zal ik (initiatiefnemer en belangrijkste leverancier van teksten voor islamofobie.nl) me meer richten op de noodzakelijke politieke strijd. In termen van deze indeling: veel meer nadruk op Voorstellen, Politieke organisatie en iets meer op Opinie. LEES VERDER »
 
De onthoofden van Otranto en de kruistochten in zes kaarten

De paus en de gewelddadige expansie van de mohammedaanse imperia

De katholieke kerk heeft -zeker in Europa- niet zo veel macht meer. Het is ook goed dat katholieken hard aangesproken worden op wangedrag van dienaren van de kerk, met name dat uit de twin­tig­ste eeuw. Het is goed dat foute, soms heel erg foute stand­punten van de kerk worden bekritiseerd. Wanneer echter, voor wat betreft media-aandacht, ergens de term "disproportioneel" van toepassing is, dan is dat het geval voor de misdrijven van die uitvoerders en de lieden die de schurken buiten schot hielden. Ook in mijn ogen heeft de katholieke kerk in het verleden foute standpunten ingenomen en doet ze dat nog steeds. Aan het innemen van de standpunten van de kerk zit echter één positief aspect: door de eeuwen werd en wordt nog steeds uitgebreid nagedacht over de eigen standpunten. Er werd en wordt gewikt en gewogen en niet alleen over morele aspecten maar ook wel over de praktische betekenis. Er werd ook op eerdere standpunten teruggekomen, soms na eeuwen. Geen misverstand: dit is héél wat anders dan zeggen dat er steeds goede standpunten werden ingenomen. Ik ben blij dat de (politieke) macht van het Vaticaan nog maar een schaduw is van wat die ooit was.
Maar ik ben ook blij dat het Vaticaan soms een vleugje moed toont. Een zo'n vleugje is de heiligverklaring van de 800 martelaren van Otranto.     LEES VERDER
»

(3 reacties) | Frans Groenendijk | 13-05-2013
. .
Timoer Lenk in Boston

Onwetendheid over het mohammedanisme toen en nu

De moeder van de twee Boston-terroristen noemde haar eerste naar Timoer Lenk. 'De half verlamde veroveraar van Azië' noemde R. Bruggeman deze beruchte massamoordenaar vorig jaar in een stukje op de webstek IS geschiedenis. Die webstek is gewijd aan het populariseren van het vak geschiedenis. Daarom was dat stukje ook opgehangen aan de actualiteit, ahum, van een Britse Disability History Month. Apart.
Het stukje vermeldt niet alleen dat 'volgens geleerden' Timoer zo'n 17 miljoen slachtoffers maakte, maar ook dat hij "..zijn wreedheid nog een keer liet zien bij het neerslaan van een opstand in het door hem veroverde Isfahan in Perzië, waar hij 70.000 inwoners liet onthoofden en van hun schedels grote torens liet bouwen."
Inderdaad spectaculair, maar een ander aspect van die oude Timoer Lenk en de geschiedenis is veel interessanter: de verwarring die destijds in Europa bestond over hoe Timoer te beoordelen.     LEES VERDER
»

(1 reacties) | Frans Groenendijk | 08-05-2013
. .
The sad history of the Kurds, people with no nation or country

Only two stars at Amazon, but a recommended read if combined with the right choice of other books

One and a half year ago I compared Kurds and Palestinians in an article; in Dutch. Here is the English translation of it by Google. You'll get an idea, but the trans­lation is far from perfect. Differen­tiating between the con­cepts 'people', 'nation' and 'country' turns out to be really tough for Google Translate, apart from their problem with negatives.
Recently I read some books about the history of the Kurds. The reason why I read them right now is the lecture I will be giving May 12 about The Ottoman Empire, Muhammedanism, Turkey and Israel (more here, incl subscription). In my lecture I will focus much more on the Kurds than one would probably expect with this title. It turns out, however, that some misconceptions about muhammedanism, the Ottoman Empire as well as (the birth of) modern-day Turkey, can be tackled fruitfully by taking good notice of the unique history of the Kurds.
Below the fold you will find the review I wrote for Amazon of the book by McDowall *) A Modern History of the Kurds.
In his 'Afterword' McDowall too, relates the Kurdish and Palestinian cases. The difference between his comparison and mine could not be greater.     LEES VERDER
»

(0 reacties) | Frans Groenendijk | 28-04-2013
. .
Tegengas voor een trotzkist *)

Hoed u voor politicologen

Gisteren bezocht ik, dankzij een tip van KeesjeMaduraatje, een seminar, georganiseerd door de Atlantische Commissie. Kost een paar centen (60 euro) maar dan krijg je ook wat. Op basis van de sprekerslijst en het gebruik van de term 'Arabische Lente' **) in de aankondiging, had ik van te voren bedacht dat het wel eens een uphill battle zou kunnen worden, wanneer ik mijn inbreng zou leveren aan het onderdeel 'discussie en vragen'. Maar het viel mee.
Behalve de politici/politicologen Paul Aarts en Peyman Jafari waren er gelukkig nog drie andere sprekers. Twee historici met een grote staat van dienst, toevallig allebei vrouw, en een letterkundige/arabist/islamoloog van Marokkaanse afkomst. Blijkens zijn twitterberichten is hij een bewonderaar van Ahmed Marcouch, maar wel iemand met realiteitszin. Hij waarschuwde voor de groeiende invloed van de Gülenbeweging in Marokko.
Bovendien had ik ook een voordeel: universitaire docenten zoals Aarts wanen zich op een bijeenkomst als deze, met een publiek van bijna uitsluitend docenten van middelbare scholen, onbespied en ze kennen me niet (op het bijzondere karakter van het publiek kom ik aan het einde van dit verslagje terug).     LEES VERDER
»

(0 reacties) | Frans Groenendijk | 19-04-2013
. .
De Syrië-gangers en de kruisvaarders

Een perfect cadeau voor uw atheïstische academische vrienden

De schrijfstijl van Hans Jansen is uniek. Het hier aanbevolen boek, Op, op ten strijde, Jeruzalem bevrijden. Het ware verhaal van de kruisvaarders, is om die reden wat minder geschikt als presentje voor uw niet-academische vrienden. Het is weer wel een zeer geschikt geschenk voor gelovige academici, maar daar zijn er steeds minder van. Vanwege de bijzondere ontwikkelingen rond Syrië wijd ik hier een stuk aan dit boek, ondanks dat het al bijna twee jaar geleden verschenen is.
Toen ik twee weken geleden de hooggeleerde auteur zelf vertelde dat ik dit boek had aangeschaft, reageerde hij op een voor hem karakteristieke wijze: door het belang ervan te relativeren. Ik geloof dat hij zelfs het woord 'grap' gebruikte. Nu heb ik inderdaad bij het lezen van tientallen passages geglim- en bij enkele zelfs geschaterlacht, maar het boek is in wezen wezenloos serieus.     LEES VERDER
»

(4 reacties) | Frans Groenendijk | 13-04-2013
. .
Hindoes, mohammedanen en sikhs: eeuwenoude verhalen?

Er is iets grondig mis in de sociale wetenschap

De ontdekking van een nieuwe Facebook-pagina, over wreedheden van mohammedanen tegen Sikhs en Hindoes bij de opdeling van India (1947), herinnerde me eraan dat ik nog iets wilde schrijven over twee gebeurtenissen die daarmee samenhangen: een uit 1675 en een uit 2012.
Ik begin met de gebeurtenis uit 1675 omdat die te maken heeft met de bijzondere relatie tussen Sikhs en Hindoes, maar eerst nog een terzijde.
Ik ben atheïst, maar ik gooi niet alle spiritualiteit, religie, bijgelovigheid en pseudo-religie op een hoop. Mensen die dat doen beschouw ik als denklui en/of kortzichtig.     LEES VERDER
»

(19 reacties) | Frans Groenendijk | 10-04-2013
. .

In Israël is het van 7 op 8 april herdenking van de Holocaust.
Voor anonieme hackers een goede dag voor een grootscheepse cyberaanval op alles wat Israëlisch is.
Er wordt ontzettend veel over getwitterd (hashtag #opisrael) maar volgens dit bericht bij Al Arabiya is het grotendeels mislukt. De kop vind ik opvallend: Botched mission? #OpIsrael cyberattack fails to frustrate Israeli govt (wanneer je de link volgt: let ook op de kromzwaarden in de banner van de hackers).
Tsja, die Israëli's zijn gemiddeld gelukkig wat beter thuis in ICT etcetera.
Israël verdedigt zich niet alleen maar individuele Israëli's plegen ook tegenaanvallen. Andre Oboler schrijft daarover in in de Jerusalem Post en wijst erop dat enkelen daarbij in de fout zijn gegaan. Heel typisch.     LEES VERDER
»

(0 reacties) | Frans Groenendijk | 07-04-2013
. .
Een gezicht bij de nazi-lefty-islam-link

Een voordeel van hashtags

Dit is @PaulRae100. Op twitter beweert hij eigenaar te zijn van dit soft­ware­bedrijf.
Zijn 'bio' vermeldt verder o.a.: "Likes politics, economics, defence and religious stuff. Ex-RN. Fought Serbs. Lefty".
Ik kwam op zijn spoor dankzij mijn tweetdeck-kolom die berichtjes weergeeft met de hashtag 'islamofobie' of 'islamophobia'.
De Kristalnacht was volgens deze meneer een reactie van de Duitsers op joods terrorisme.     LEES VERDER
»

(3 reacties) | Frans Groenendijk | 24-10-2012
. .
Mao, de mussen en de vrijheid van meningsuiting

De moeder van alle vrijheden en van de vooruitgang

Door een merkwaardig toeval dacht ik van de week terug aan een stukje *) dat ik ruim negen jaar geleden, op mijn toenmalige webstek, schreef over de Chinese inspirator van de SP: Mao Zedong. Het ging over zijn oorlog tegen de mussen.
Een minderheid van de tientallen miljoenen dodelijke slachtoffers die onder Mao's leiding werden gemaakt, kwam om het leven door wapengeweld of door zelfmoord. Hongersnood veroorzaakte meer doden. Voor een belangrijk deel werd die hongersnood niet veroorzaakt door de collectivisatie van de landbouw of andere foute bouwstenen van het socialistisch gedachtegoed, maar door de tirannie, de terreur als zodanig: omdat tegenspreken van Mao gevaarlijk was.
    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 23-10-2012
. .
De mohammedaanse wet: niet echt een boekbespreking

India en het beleefde terugdringen van het mohammedanisme

Het lezen van het hier afge­beelde boek doet me goed en ik heb het nog niet eens hele­maal uit! 99,9% van de Ne­der­landers zou dit boek 'niet om dóór te komen' vinden. Schat ik.
Ik heb dus niet de illusie dat ik met dit stukje iemand zal overhalen ook een exemplaar ervan te gaan bemachtigen, laat staan om het te lezen. Het boek telt bijna 500 bladzijden, het stond gisteren op plaats 3.229.440 van de bestsellerslijst (ahum) van Amazon en is daar door niemand ge'reviewed' sinds deze tweede editie zeven jaar geleden uitkwam; 40 jaar na de eerste. Een nieuw exemplaar kost trouwens 47 dollar, terwijl voor tweedehands exemplaren op dit moment tussen de 73 en 244 dollar wordt gevraagd! Ik had mazzel: ik betaalde slechts 35 dollar. Bij het bestuderen ervan schiet ik af en toe in de lach maar dat heeft met die prijs of die (on)leesbaarheid niets te maken: allerlei zaken vallen prachtig op hun plaats, ik leer tegelijkertijd aardig wat bij en bovenal reikt India ons via dit boek een heel andere invalshoek aan voor het omgaan met de uitdagingen die het mohammedanisme aan andere beschavingen stelt. Vandaag de dag is dat heel welkom (link voert naar filmpje met mohammedanen in Parijs die 'vreedzaam oproepen tot het vermoorden van joden').     LEES VERDER
»

(0 reacties) | Frans Groenendijk | 08-10-2012
. .
Wanneer we Breivik een monster noemen zullen meer monsters hem nadoen

OIC roept moordenaarsbende op tot dialoog met de regering

Als er één land is waar de 'bloedige grenzen' van het moham­meda­nisme tegen­woordig duide­lijk zicht­baar zijn, is dat Nigeria.
Het onvolprezen, wereld­beroemde boek The Clash of Civili­zations, schreef Samuel Huntington als nadere uitwer­king van een essay dat hij een paar jaar daar­voor al publi­ceerde in het tijd­schrift Foreign Affairs. Dat essay bevatte al de uitspraak 'Islam has bloody borders'. In een voetnoot in het boek vermeldt hij dat er geen enkel statement was waar hij meer op werd aangevallen. Dat was voor hem een extra aansporing om hiernaar meer onderzoek te doen. Dit leidde in het boek tot een paragraaf waar moeilijk een speld tussen te krijgen was: uitgebreide opsommingen, beschrijvingen, tabellen.
Over de botsing in Nigeria was het boek echter opvallend en eigenlijk pijnlijk beknopt.
Een deel van de verklaring daarvoor is simpel: de Nigeriaanse variant van Al Qaeda, Boko Haram, stamt van (vrijwel onmiddellijk) na het inspirerende succes van '9-11'. Het andere deel is dat zelfs de überrealpolitisch redenerende Huntington ervoor terug schrok om zich uit te laten over de kern van het mohammedaanse gedachtegoed.
De manier waarop met Boko Haram, de bijnaam van Jama’atul Ahlus Sunna Lid Da’awatis Jihad of in het Engels: People Committed to the Propagation of the Prophet's Teachings and Jihad, wordt omgegaan, vormt de ultieme illustratie van de wereldwijd reëel bestaande en verlammende islamofobie.
    LEES VERDER
»

(4 reacties) | Frans Groenendijk | 27-08-2012
. .
Naar een Groot of naar een Klein Syrië?

Het Sykes-Picot verdrag is geen verzinsel zoals de Protocollen van Zion, maar…

David Fromkin kwam op de titel voor zijn veel­ge­prezen maar te weinig gelezen boek A Peace to End All Peace, door een uit­spraak van een Britse militair kort na de afslui­ting van de verdragen aan het einde van De Grote Oorlog *). Toen die uitspraak nog een voors­pellend karakter had dus.
Fromkins boek gaat in hoofdzaak over het einde van het Otto­maanse Rijk, maar ook het verdrag van Versailles, over Duitsland, zou je kunnen opvatten als een 'vrede(sverdrag) om aan alle vrede een einde te maken'. De tijd tussen de beide wereld­oorlogen wordt soms ook wel opgevat als wapenstilstand. Dat Nederland buiten de Grote Oorlog bleef zal er wel aan bijdragen dat men hier niet zo veel in die termen spreekt. De meeste Nederlanders zullen op de vraag hoeveel tijd er zat tussen beide oorlogen vermoedelijk ook reageren met "40-18=22 jaar", terwijl 13 jaar toch het betere antwoord zou zijn: de tijdspanne tussen het verdrag van Lausanne [1] van 1923 en de nazi-inval in Rijnland in 1936 [2]. In 1918 was de oorlog tegen de Centralen -Duitsland, Oostenrijk-Hongarije, het Ottomaanse rijk en Bulgarije- nog niet echt voorbij.
De Tweede Wereldoorlog, tegen de As-mogendheden, waar Turkije géén deel van uitmaakte, werd op een totaal andere wijze beëindigd en dit leidde wel tot duurzame vrede (dat was ruim voor de invoering van de euro trouwens) [3]. Iets vergelijkbaars heeft in het Midden-Oosten niet plaatsgevonden. Voor een beoordeling van de huidige ontwikkelingen in en rond Syrië is het erg belangrijk om dat in de gaten te houden.
    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 24-08-2012
. .
Een goede communist en ‘land voor vrede’

Politieke waanzin met een randje spiritualiteit, godsdienstwaanzin met een randje rationaliteit

Gisteren las ik een stukje over de hier­naast afge­beelde meneer Kalina. Ruim twintig jaar na zijn dood werd aan hem alsnog de ere­titel Righteous Among the Nations verleend door de organisatie Yad Vashem.
Even daarna stuitte ik op een video­film over de ont­ruiming van de Joodse neder­zettingen uit de Gazastrook, deze week precies zeven jaar geleden (verderop sluit ik de documentaire in).
Misschien komt het erg gekunsteld over, maar ik voelde gelijk een verband tussen die twee; in tweede instantie kwam de ondertitel bij me op om dat verband te beschrijven. Antonin Kalina behoort tot de mensen die ervoor gezorgd hebben dat het communisme ondanks de ermee verbonden gruwelen, toch voor velen een zekere positieve bijklank heeft. Daarvoor heeft hij gezorgd op een manier die je hem niet kwalijk kunt nemen, niet mag nemen en niet moet nemen. Toen hijzelf al vijf jaar in Buchenwald zat, vanaf de nazi-inval in Tsjecho-Slowakije in 1939, bracht hij het nog op om voor honderden Joodse jongens het verblijf draaglijker te maken. Mede dankzij zijn inspanningen overleefden 900 van hen de Holocaust.
    LEES VERDER
»

(0 reacties) | Frans Groenendijk | 16-08-2012
. .

Dit is Moshe Weinberg. Buiten de film, in de echte wereld, vind je er weinig zo held­haftig en koel­bloedig als hij. Zo naar de foto te oordelen ook nog een prettig mens. Succesvol worstelaar. Toen hij in 1972 vermoord werd door leden van de Zwarte September was hij coach. Hij was een van de eerste die geraakt werd door een kogel. Gewond moest hij de terrroristen naar Israëlische atleten brengen die ze wilden gijzelen. Met een smoesje sloeg hij een kamer over en leidde de moordenaars naar het vertrek met de worstelaars en gewicht­heffers die wellicht met ze konden afrekenen. Zijn opzet mislukte omdat de atleten nog te diep in slaap waren. Toen ze wegge­voerd werden ging hij in de aanval tegen de gewapende terroristen. Hij sloeg er een bewuste­loos en verwondde nog een tweede, voordat hij werd doodgeschoten. Een van de atleten kon gebruik maken van de ontsnappings­mogelijkheid die door zijn actie ontstond, en overleefde het bloedbad van München. Ook gewichtheffer Yossef Romano kwam even later in actie en slaagde er zelfs nog in om een AK-47 af te pakken, maar voordat hij het wapen kon gebruiken werd ook hij gedood.
De weerzinwekkende jodenhater Chris van der Heijden zou hen 'vechtersbazen' noemen.
    LEES VERDER
»

(4 reacties) | Frans Groenendijk | 28-07-2012
. .

imageDit is de 20ste en op een na laat­ste af­leve­ring van de zon­­dagse serie op K&K.
Ook in de groot­ste demo­cratie, India, wor­stelt men met de vraag hoe om te gaan met naast elkaar bestaande, zeer ver­schil­lende cul­turen. India is vele malen ‘multi­cultureler’ dan Nederland. Dan heel Europa zelfs. We kunnen ons voordeel doen met het bestuderen van verhoudingen en gebeurtenissen in India.
Het sikhisme is de vierde religie van India. De mannelijke sikhs zijn herken­baar aan hun baarden en tulbanden. Ze werden verhoudings­gewijs zwaar het slacht­offer van de opdeling van India in 1947. Velen vluchtten weg uit hun geboorte­streek omdat die onder het (West)Pakistaanse moham­medanisme ging vallen. Voor wat betreft de verhouding tussen de religies stonden en staan ze meestal aan de kant van de hindoe­meerderheid.
Sinds 2004 heeft India zelfs een president die afkomstig is uit de sikh gemeenschap maar de relatie met de hindoes is beslist niet zonder problemen geweest. Tussen 1984 en 1993 was er sprake van hevig sikh-terrorisme.
    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 03-06-2012
. .

imageDit is afle­ve­ring 19 van de zon­dagse serie op K&K.
Mensen die geen moham­medaan wen­sen te worden in een land waar de aanhangers van dit gedachte­goed aan de macht zijn gekomen, moeten daar volgens Mohammed boete voor betalen. De term daarvoor is jizya en het idee staat ook zo in de Koran: in het beruchte vers 9:29. De jizya wordt ook wel aangeduid als 'beschermgeld'. 9:29 wordt daarom ook wel aangeduid als het maffia-vers. (Gemakkelijk te onthouden in combinatie met het naskh-vers en het akkervers, dankzij al die a-tjes.)
Alle pogingen het te doen voor­komen alsof dit vers géén duidelijke aanwijzing is voor het tirannieke karakter van de Koran, lopen stuk op de laatste wending ervan: die jizya moet namelijk betaald worden “terwijl ze [die niet-mohammedanen] onderdanig zijn”. Die strekking is terug te vinden in alle (twaalf) vertalingen die ik daarop heb nageslagen, zelfs in die van de ahmediyya.
Eeuwenlang vormden de hoogte van die boete en de manier waarop die geïnd werd, middelen om het mohammedanisme te verspreiden: de verspreiding ‘zonder dwang’...[1]

    LEES VERDER
»

(1 reacties) | Frans Groenendijk | 27-05-2012
. .
Mohammedanisme en geschiedenis

Jahiliyyah en onthoofding

Dit is afle­ve­ring 18 van de zon­dagse serie op K&K. Het probleem met de geschiedenis van het moham­medanisme wordt niet gevormd door de rol die het reëel bestaande mo­ham­meda­nisme de afge­lopen veer­tien eeuwen speelde bij de onder­druk­king van vrouwen, slaven­jacht, veroverings­oor­logen, plun­dering, onder­drukking, geestelijke terreur, afper­sing of piraterij, maar door de wijze waarop door vrijwel alle moham­medanen nog steeds met (de eigen) geschiedenis wordt omgegaan.
Het ontkennen, verdoe­zelen en verdraaien van de geschie­denis lijkt ook voor in het Westen woon­achtige moham­medanen een vanzelf­sprekendheid. De voorzitter van de Turkse Gemeenschap in Duitsland, Kenan Kolat, liet in augustus 2009 weten, dat hij niet wilde dat kinderen van Turkse afkomst op school iets leren over de Armeense genocide. Die Turkse kinderen krijgen daardoor last van psychische problemen.
Dat er in het boek Islamofobie? Een nuchter antwoord een hoofdstuk aan gewijd wordt, heeft drie met elkaar samenhangende redenen.
    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 20-05-2012
. .

Dit is num­mer 12 van de artikel­serie afge­leid van het boek Islamo­fobie? Een nuch­ter ant­woord. Deze afle­vering is geba­seerd op een deel van het hoofd­stuk Angst: sek­tarisch en van­zelf­sprekend geweld. Er zitten in dat hoofd­stuk nogal wat verwij­zingen naar de Moslim­Broederschap. Als gevolg van de veranderingen die de 'Arabische lente/Mohammedaanse herfst' teweeg hebben gebracht, is dat deel van de tekst in de afgelopen twee jaar op heel wat punten achterhaald geraakt. De positie van de Moslim­Broeder­schap is dramatisch versterkt. In een volgende editie van het boek zal meer aandacht besteed moeten worden aan de Broederschap. Hier heb ik voor wat dat betreft vooral geschrapt. De vanzelf­sprekendheid van geweld die hier aan de orde komt, is niet iets dat speciaal bij de Broederschap hoort.

    LEES VERDER
»

(0 reacties) | Frans Groenendijk | 08-04-2012
. .
De VN en Israël

UNRWA, UNHCR, UNCHR, OCHA, Unispal, Committee, Algemene Vergadering…

Twee weken geleden schreef ik over de VN-orga­nisatie OCHA. De invals­hoek daar­van was het leve­ren van wat con­text bij de laster-actie van een mede­werkster van de afde­ling oPt van die OCHA [1].
De bedoeling van deze bij­drage is die con­text wat ver­der uit te breiden. Het is tege­lijkertijd een vervolg op het stuk over Emile Roemer.
Onmiskenbaar is in veel anti-Israëlische uit­spraken en acties een ele­ment van moham­medaans geïnspi­reerde Joden­haat aanwezig. Wie daarop wijst loopt het gevaar van islamofobie te worden beschuldigd. Bizar, en om heel cynisch van te worden. Daarom laat ik hier Jodenhaat bewust maar buiten beschouwing. Liefst zou ik zelfs alle (kwaadaardige) motieven buiten beschouwing willen laten. Maar dat is lastig: verborgen agenda's, belangen en schoner klinkende motieven spelen in de politiek immers altijd een belangrijke rol. Naast motieven zijn er ook -openlijk uitgesproken- intenties. Ik heb me zoveel mogelijk beperkt tot droge feiten en contro­leerbare zaken, zoals die officieel beleden intenties.

    LEES VERDER
»

(7 reacties) | Frans Groenendijk | 07-04-2012
. .

Met update, En nog een. Daarom weer bovenaan Het is geen kom­kom­mer­tijd. We heb­ben Ara­bische herfst en oorlogs­dreiging in het Midden Oosten, en voor­verkie­zingen in de VS. In Europa wordt de finan­ciële luchtbel verder opge­pompt, terwijl de spelden steeds duidelijker in zicht komen. Ook in de Neder­landse politiek hebben we de laatste tijd vol­doende sensa­tionele ontwik­kelingen om alle info­tainment programma's op tv, alle blogs en alle nieuwsbladen tot aan de rand te vullen. Eervorige week hadden we de uitschakeling van Job Cohen en daarna het logische vervolg van de strijd om diens opvolging. Deze week beleefden we de gedenk­waardige afgang van het echtpaar Kinneging.
En volgende week krijgen we dus de nog interes­santere afgang van Emile Roemer. Tenminste, wanneer de media lucht krijgen van zijn uitzon­derlijke optreden in Amsterdam woensdag­avond en het niet in de doofpot verdwijnt. Heel binnen­kort is bij cidi.tv [1] het complete beeldverslag te zien van de wrede, want langzame, ontmas­kering van deze vrede­lievende onder­wijzer. Roemer was door de cidi-jongeren uitgenodigd om zijn visie te geven op het Midden-Oosten.
    LEES VERDER
»

(9 reacties) | Frans Groenendijk | 05-04-2012
. .
Geertofobie en moslimodium

Leren van de recente geschiedenis van India?

'Islamofobie' wordt gebruikt als scheld­woord en als hulp­middel in de strijd om de moeder van alle vrij­heden, de vrij­heid van menings­uiting, te be­knotten. Het begrip 'Islamo­fobie' is geen ana­lytische term. Het wordt gebruikt als een strijd­kreet maar ook als onge­lukkig middel om bezorgd­heid uit te drukken. Voor het gebruik van het woord geertofobie [1] in de titel van dit stukje geldt iets ver­gelijkbaars. 'Fobie' betekent 'ziekelijke angst', maar in islamo­fobie staat het voor 'afkeer van' of 'haat tegen'. 'Islam(o)' staat voor een gedachte­goed maar in islamo­fobie staat het meestal voor een groep mensen. Ik heb geen klassieke talen gehad op de middel­bare school, maar volgens mij zou hetgeen wordt aangeduid met 'islamofobie', net zo goed of beter 'moslimodium' heten. (De opzet­telijk onjuiste aan­duiding van moham­medanen als moslims, laat ik dan nog maar even buiten beschouwing).

    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 01-04-2012
. .

Hellen Kooij­man van het tijd­schrift Donau leest ons de les over de klachten­site van de PVV. Zij wil graag dat we de immi­granten uit Oost-Euro­pese en Slavische landen als onze gelijken zien en ze niet langer in caravans laten wonen, tachtig uur per week laten werken om ze vervol­gens af te schil­deren als alcoho­listen en wegmis­bruikers.
    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Toon Kasdorp | 16-02-2012
. .

De Middel­eeuwen eindig­den volgens his­torici met de ont­dekking van Amerika door Colum­bus. Volgens anderen met de vero­vering van Constan­tinopel door de Turken. Weer andere menen met de Renaissance en voor al die opvattingen is wel wat te zeggen. De tijdstippen liggen bovendien niet ver uit elkaar. Wat kenmerkend was voor het einde van de Middel­eeuwen is in elk geval dat de samenleving ophield te bestaan die gekenmerkt werd doordat de macht erin was verdeeld tussen adel, geestelijkheid en steden, met aan het hoofd     LEES VERDER
»

(7 reacties) | Toon Kasdorp | 09-02-2012
. .

Dit stuk gaat voor­al over Nige­ria, het land dat afge­lopen maan­den van­wege Boko Haram nogal ongun­stig in het nieuws kwam, maar begint in buur­land Niger. Niger is op het kaar­tje het paars gekleurde land boven Nigeria. Paars betekent hier dat vrouwen er gemid­deld meer dan zeven kinderen krijgen. Niger is het enige land dat op de wereld­kaart van vrucht­baar­heids­cijfers paars is. Daar is geen veran­dering in gekomen na de Sahel­crisis van enkele decen­nia geleden, toen Niger een van de zwaarst getroffen landen was. Niger is (volgens de VN) ook het armste land van de wereld. Nigeriërs zoeken elders emplooi. Bijvoorbeeld in Libië. Bijvoorbeeld als huurling voor Khadaffi. Tien­duizenden mensen zijn in 2011 naar Niger terug­gekeerd uit Libië.
    LEES VERDER
»

(2 reacties) | Frans Groenendijk | 04-02-2012
. .

Jaap Mont­frooij is een van de au­teurs in de essay­bundel Bezorgde Vaders, die door Frans Groenen­dijk is gere­di­geerd en in de eigen Durf­uitge­verij uitge­geven. Bezorgde vaders is een bundel brieven die door vaders aan hun kinderen werden geschreven om te vertellen over hun verleden en hun zorgen voor de toekomst. Zorgen vooral die te maken heb­ben met de snel veran­derende samenstelling van de bevolking.     LEES VERDER
»

(4 reacties) | Toon Kasdorp | 01-02-2012
. .

De Turken zijn veront­waardigd over de Franse geno­cide­wet. Dat is niet omdat er geen Armeniërs om het leven zouden zijn gekomen, nu bijna een eeuw geleden. De Turken vinden dat zij en de Koerden maar 300.000 slacht­offers hebben gemaakt terwijl de rest van de wereld het aantal over het algemeen tussen de miljoen en ander­half miljoen inschat. Dat doet voor ieder normaal mens aan het genocidale karakter van de Armenen­moord niet af, maar voor de Turken wel.
    LEES VERDER
»

(5 reacties) | Toon Kasdorp | 25-01-2012
. .

Moslims hebben tal­rijke arti­kelen en boeken geschre­ven om aan te tonen dat zonder de Ara­bische weten­schap het westen nooit zou zijn gewor­den wat het nu is. Het belang­rijkste ‘bewijs’ van deze moslims is het Ara­bische vertaal­project in de 9de eeuw. De moslims die het belang van Ara­bische weten­schap willen aantonen, proberen daarmee aller­eerst de bijdrage van de histo­rische islam aan de wereld zo groot mogelijk te doen lijken. Daarnaast hebben ze een politiek doel voor ogen in de huidige wereld: als islam in het verleden een belang­rijke rol op weten­schappe­lijk gebied zou hebben gespeeld, dan is het ook tegen­woordig mogelijk ‘de wetenschap te islamiseren’. Echter, er kan worden aangetoond dat de Arabische wetenschap niets heeft bijgedragen aan het westen.     LEES VERDER
»

(22 reacties) | Ester Losita | 24-01-2012
. .

De mensen­rechten wer­den pas in de acht­tiende eeuw gefor­muleerd, maar kwamen ook toen natuur­lijk niet uit de lucht vallen. Het zijn burger­lijke waarden, ont­leend aan het gedachte­goed dat zich in West Europa sinds de Renais­sance ontwik­kelde en dat tegen het einde van de zes­tiende eeuw in de Neder­landen al in volle omvang bestond.
Slavernij is met deze waarden onmiskenbaar in strijd. Toen het eerst schip met zwarte slaven uit Afrika in Middelburg arriveerde lieten de burgemeesters van de stad de slaven prompt vrij; slavernij was hier al in de loop van de middeleeuwen afgeschaft en het werd met misprijzen bekeken. Men vond het onchristelijk en met goede redenen. Het was een verafschuwd onderdeel van de leefwijze van de mohammedaanse vijand.
    LEES VERDER
»

(3 reacties) | Toon Kasdorp | 18-01-2012
. .

Ook het ANC heeft geen eind kunnen maken aan de cor­ruptie en de armoe­de in Zuid Afrika, zei de NOS vanavond (8/1/12) bij het nieuws.
Dat is een gotspe. Het ANC staat juist voor cor­ruptie en armoede. Je kunt van alles zeggen van het oude Zuid Afrika maar niet dat het corrupt was of nepotistisch.

    LEES VERDER
»

(9 reacties) | Toon Kasdorp | 10-01-2012
. .

Achttien jaar zijn gepas­seerd sinds de onder­teke­ning van de Oslo akkoor­den en de con­clusie lijkt nu gerecht­vaardigd dat er geen vredes­verdrag zal komen dat binnen afzien­bare tijd een einde zal maken aan het Arabisch Israëlische conflict.
    LEES VERDER
»

(3 reacties) | Missing Peace | 03-01-2012
. .

In de Volkskrant van 15/10/11 staat een ingezonden stuk over de TV serie De Slavernij en de schrijvers zijn niet tevreden. Hoewel wat daarin te zien en te horen is feitelijk wel klopt vindt men de toonzetting te luchtig.
Tot op zekere hoogte is die kritiek juist en aan de andere kant is het omgekeerde waar. Juist is dat het slaventransport mensonterend was en dat daar niet aan af doet dat ook het leven van het scheepsvolk in de zeventiende en achttiende eeuw te wensen overliet, zodat de sterftecijfers bij beide groeperingen ongeveer even hoog lagen. Onjuist is de kritiek op de TV serie voor zover die inhoudt dat er niet gezegd zou mogen worden dat het leven op de plantages in het algemeen wel mee viel.     LEES VERDER
»

(4 reacties) | Toon Kasdorp | 16-10-2011
. .

Niemand kan ontkennen dat het met Rhodesië
 bergaf is gegaan sinds Robert Mugabe daar aan de macht gekomen is. Hij heeft 
geen erg goede naam meer in Europa sinds zijn bevolking honger leidt en
 epidemieën het land teisterden, maar de rol die Engeland en andere Europese 
landen in de teloorgang gespeeld hebben is daarbij onderbelicht gebleven.
De ZAPU van Mugabe en Joshua Nkomo is een 
van de vele ‘bevrijdingsorganisaties’ geweest die sinds het optreden van de Mau
Mau in Afrika hebben geacteerd om de macht in handen te krijgen. Door het 
gebruik van het woord bevrijding wisten zij zich gesteund door het progressieve 
deel van de westerse samenleving. Daarbij werden er nooit vragen gesteld
 over de methoden waarvan de bevrijders zich bedienden of naar de 
gevolgen die hun optreden meebracht voor de bevrijde bevolking.     LEES VERDER
»

(1 reacties) | Toon Kasdorp | 05-10-2011
. .
Een top-NSB-er als getuige tegen de jodenstaat

Recensie van "Israël, een onherstelbare vergissing"

afbeelding afkomstig van Het Open Archief.nlIn 2008 publiceerde Chris van der Heijden een boekje met de provocerende titel: Israël, een onherstelbare vergissing. Om twee redenen wordt hier -nu nog- een uitgebreide bespreking gewijd aan dit essay. Op de eerste plaats omdat dit werkje een schoolvoorbeeld is van de wijze waarop tegenwoordig jodenhaat in de mainstream-media en de landelijke politiek verwoord wordt. Op de tweede plaats omdat de schrijver docent is aan de School voor de Journalistiek in Utrecht. Misschien houden beide redenen ook verband met elkaar.     LEES VERDER
»

(0 reacties) | Frans Groenendijk | 14-02-2010
. .
Blinde vlekken in de waarneming van het Midden-Oosten; Lessen uit WOI

Boekbespreking van Fromkins “A peace to end all peace"

Dit boek met de fantastisch gekozen, maar niet echt waargemaakte titel, beschrijft vooral de ondergang van het Ottomaanse rijk en de manier waarop westerse, met name Britse, beslissingen hebben bijgedragen aan de manier waarop het Ottomaanse rijk aan zijn einde kwam en het naoorlogse Midden-Oosten tot op de dag van vandaag beïnvloeden.

Ik wilde een boek over dit onderwerp lezen om iets meer te doorgronden van de spanningen tussen het Westen en door het mohammedanisme gedomineerde landen. Een van de redenen waarom het Nederlandse debat over het mohammedanisme zo weinig zinvols oplevert is in mijn ogen namelijk dat wat de onvolprezen Hans Jansen het provincialisme noemt: velen doen alsof het mohammedanisme een Nederlands fenomeen is dat enkele decennia geleden ontstaan is in plaats van een ideologie die al eeuwen lang een zeer grote invloed uitoefent op de cultuur en politiek in een groot deel van de wereld. De betekenis daarvan wordt al heel lang door zeer velen dramatisch onderschat.
De keuze om juist dit boek te lezen werd ingegeven door de titel van het boek en door diverse lovende verhalen die ik er over gezien had, waarbij opviel dat de lof kwam van mensen met heel verschillende invalshoeken en standpunten. Dat is natuurlijk een krachtige aanbeveling.
David Fromkin, die aan deze New York Times bestseller een jaar of tien gewerkt heeft, is van huis uit geen historicus maar jurist. Dat verklaart mogelijk het uitgebreide gebruik van documenten van Britse overheidsorganen en functionarissen.
Die nadruk vormt zowel de sterkte als de zwakte van het boek.
    LEES VERDER
»

(0 reacties) | Frans Groenendijk | 12-07-2007
. .