Het verschil tussen onthoofden en onthoofden en nog een taalkwestie
De leer van Mohammed: een geloof voor 7e eeuwse Arabieren
Hieronder geef ik de Nederlandse vertaling van een belangwekkend artikel van de hand van Dawn Perlmutter, in het Engels gepubliceerd door het Middle East Forum. Alleen de titel heb ik veranderd. Onder de vertaling leg ik uit waarom ik dat gedaan heb en kom ik terug op de kleine aanvaring die ik persoonlijk had met Abdul Jabber van der Ven op 13 oktober. Die ging over het strikt Arabische karakter van de leer van Mohammed. (Van de grote lijn van die bijeenkomst deed ik al eerder vrij uitgebreid verslag).
» De vertaling:
In Londen is de rechtszaak aan de gang tegen de moordenaars van de Britse soldaat Lee Rigby, 25 jaar, vader, van het Corps of Drums bij het 2de Bataljon van het Royal Regiment of Fusilier en een veteraan uit de Afghaanse oorlog. Michael Adebolajo, 28, en Michael Adebowale, 22, zijn aangeklaagd voor het vermoorden van Rigby toen hij op 22 mei 2013 naar Woolwich Barracks in het zuidoosten van Londen liep. Adebolajo en Adebowale, allebei Brits staatsburger, reden op klaarlichte dag met hun auto op Rigby in toen hij de weg overstak, ze raakten hem van achter en staken vervolgens herhaaldelijk op hem in met een slagersmes en andere messen in het zicht van tal van omstanders. Fusilier Rigby stierf aan meerdere steekwonden. In plaats van weg te rennen, ging Adebolajo in op vragen van de omstanders, het moordwapen nog in zijn bebloede handen. Hij wilde de islamitische motivatie voor de aanslag duidelijk maken, hij zei: "Wij zweren bij de almachtige Allah dat we nooit zullen stoppen met vechten totdat jullie ons met rust laten. We moeten tegen ze vechten zoals zij tegen ons vechten. Oog om oog, tand om tand." Adebolajo gaf ook een brief aan een van de getuigen met daarin: 'Aan mijn geliefde kinderen, weet dat het bestrijden van Allahs vijanden een plicht is. 'Wordt martelaars, mijn zonen, zodat je samen verheven kunt worden." Er bestaat geen enkele twijfel over dat de motivatie voor de moord wraak was tegen de vijanden van de islam. De twee mannen zijn met succes geradicaliseerd en aangezet tot moord door jihadistische propaganda die voortdurend beweert dat hun eer is geschonden, dat islamitische grondgebied is bezet, dat islamitisch heilig land moet worden gezuiverd van ongelovigen en dat het wegvagen van ongelovigen een doel is van de jihad, de heilige oorlog, en een rechtvaardiging voor moord.
Krantenkoppen en nieuwsberichten van het proces beschrijven de moord op Britse soldaat Lee Rigby als schokkend, huiveringwekkend, barbaars en harteloos. Rigby werd niet decapitated hij werd beheadedDeze vorm van rapporteren bewijst een ernstig gebrek aan kennis over het voorkomen en het dramatische effect verbonden met islamitische moorden. De moord op Lee Rigby wordt door de aanklager en door sommige persbureaus onjuist aangeduid als een poging tot decapitation. De aanklager vertelde juryleden "Hij werd herhaaldelijk gestoken en Adebolajo deed een ernstige en bijna geslaagde poging om hem te onthoofden [decapitate] met meerdere slagen op zijn hals met het hakmes." Rigby werd niet decapitated hij werd beheaded [niet onthoofd maar onthoofd luidt de letterlijke vertaling hiervan]. Het onderscheid tussen die twee is zeer belangrijk bij de vervolging van moorden in de VS. Van het eerste is sprake wanneer het hoofd wordt afgehakt post mortem - na de dood - en wordt behandeld als lijkschennis en dat is een misdrijf. Het tweede, beheading, gebeurt perimortem -op of rond het tijdstip van overlijden-, terwijl het slachtoffer nog in leven is, en kan worden aangemerkt als moord met marteling: een halsmisdaad waarvoor de doodstraf gegeven kan worden. Ooggetuigenverslagen geven duidelijk aan dat Lee Rigby bewusteloos maar nog levend was terwijl zijn keel werd doorgesneden. Meer specifiek trok Adebolajo het hoofd van Rigby omhoog aan zijn haar om vervolgens herhaaldelijk op de rechterkant van zijn nek in te hakken met een slagersmes. Het blootstellen van de nek door aan de haren van het slachtoffer te trekken is de standaard jihadistische executie methode zoals die te zien is in tientallen onthoofdingsvideo's die on line te vinden zijn.
Beide soorten van onthoofding zijn rituele moorden die een specifieke symbolische betekenis hebben. Zoals Mexicaanse drugskartels boodschappen afgeven door de lichamen van hun slachtoffers achter te laten in vernederende posities. Seriemoordenaars die soortgelijke gruweldaden plegen doordrenken hun misdaden met hun eigen, persoonlijke symboliek. Echter, jihadisten die rituele moorden plegen, hanteren eenzelfde symboliek. Er is sprake van een vast patroon, een 'jihadistische Modus Operandi' (MO). Bij de jihadistische MO gaat het om nekletsel, gedeeltelijke of volledige onthoofding en vaak verminking van het gezicht en andere delen van het lichaam en ze worden gepleegd door islamitische daders wiens motivatie en keuze van slachtoffers verbonden zijn met islamistische ideologie of islamitische controverses. In tegenstelling tot wat velen denken, hoeft een jihadistische MO niet altijd te leiden tot een volledige scheiding van het hoofd van het lichaam. Bij typische aanvallen in westerse landen wordt wel de keel doorgesneden maar het hoofd niet gescheiden van het lichaam. Dat laatste komt vaker voor bij de honderden islamitische onthoofdingen in de islamitische landen en in oorlogsgebieden. Dood door diepe messteken in de keel waarbij het hoofd bijna gescheiden wordt van het lichaam is een veel voorkomende forensisch handtekening van de jihadistische MO. Dit inhakken op de keel is in overeenstemming met het koranvers 47:4 'Dus, wanneer je ze aantreft (in de jihad voor de zaak van Allah), tref de ongelovigen in hun nek totdat je velen van het gedood en verwond hebt'.
De moord op Lee Rigby werd geïnspireerd door honderden onthoofdingen gepleegd door jonge Mujahideen over de hele wereld. Nieuwe video's van onthoofdingen verschijnen bijna elke dag op het internet en de daders worden verheerlijkt op jihadistische internetfora, Facebook, Twitter en Instagram Jihadistische rituele moorden komen vaker voor in westerse landen. Voorbeelden hiervan zijn: Tamerlan Tsarnaev, een van de Boston bommengooiers, en Ibragim Todashev die in Waltham, Massachusetts, op rituele wijze drie joodse mannen vermoordde op 11 september 2011. Net als bij Lee Rigby hadden hun lichamen meerdere steekwonden en waren hun kelen van oor tot oor doorgesneden met zo'n kracht dat ze bijna werden onthoofd. De zaak werd aanvankelijk behandeld en afgedaan als een mislukte drugsdeal. Op 15 september 2013 probeerde Nabil Huruy, 23, de Canadese brandweerman Dominic Parker te onthoofden door hem herhaaldelijk met een mes in zijn gezicht, nek en hoofd te steken.
De aanval was niet uitgelokt, Parker zat in een Midden-Oosterlijk café in Toronto een kopje thee te drinken. Mr Parker, 23 jaar getrouwd en vader van twee dochters, 18 en 19 jaar oud, stierf twee dagen later aan een ernstige hoofdwonden. Op 3 februari 2013 schoot de 27 -jarige Yusuf Ibrahim uit Jersey City twee koptische christenen dood en sneed vervolgens hun hoofd en handen en begroef de rest van hun lichamen in de achtertuin van het verlaten huis van een familielid in Buena Vista, New Jersey. Omdat de mannen decapitated waren en niet beheaded, werd hij aangeklaagd voor twee keer moord en twee keer schenden van menselijke resten. Autoriteiten vatten de onthoofding en het afsnijden van handen op als een poging om identificatie van de slachtoffers te bemoeilijken. Dat kan best het geval zijn geweest, maar het is moeilijk voor een patholoog-anatoom om de precieze doodsoorzaak vast te stellen en of de lichamen perimortem of postmortem werden onthoofd. Hoewel de moorden geen klassieke gevallen van beheading betrof en de slachtoffers waren doodgeschoten, wijst het gegeven dat de slachtoffers Koptische christenen waren en de dader moslim was in combinatie met de onthoofdingen in eerste instantie op een jihadistische MO.
Mozzammil Hassan gebruikte op 12 februari 2009, in een voorstad van Buffalo, New York, twee jachtmessen om zijn vrouw meer dan veertig keer in het gezicht, de rug en borst te steken en vervolgens haar vervolgens te onthoofden terwijl ze nog bij bewustzijn was. Aasiya Hassan had een paar dagen eerder een scheiding aangevraagd. Mozzammil Hassan schoot zijn vrouw niet alleen dood, hij schafte messen aan en nam haar hoofd mee, een klassieke jihadistische MO. In Houston, Texas.
Op 6 augustus 2003 sneed Mohammed Ali Alayed, 23 jaar oud, een Saoedische student van het Houston Community College, de keel van Ariel Sellouk, een Joodse student door met een 6-inch vlindermes, hem daarbij bijna onthoofdend. De twee waren vrienden totdat Alayed radicaliseerde en besloot om een jihadistische rituele moord te plegen. Op 19 november 2003 werd Sebastien Selam een 23-jarige Parijse discjockey, in de parkeergarage besprongen door zijn islamitische buurman Adel die Selams keel doorsneed, tot bijna-onthoofding, zijn gezicht verminkte met een vleesvork en zijn ogen uitstak. Daarna beklom Adel de trappen van het appartementencomplex en riep: "Ik heb mijn Jood gedood. Ik kom in de hemel." Vier dagen na de moord op Lee Rigby werd een Franse soldaat in de hals gestoken met een mes of een stanleymes, tijdens een patrouille aan de westelijke rand van Parijs door een man die een jurk droeg en een islamitische gebedskapje.Net als bij [kleinere] bendes beschermen deze jonge jihadisten grondgebied, verdedigen zij 'eer' en verwerven ze respect door middel van geweld Geïnspireerd door de Londense jihadisten werd de soldaat aangevallen omdat hij militair was. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van jihadistische onthoofdingen gepleegd in westerse landen.
Wetshandhavers moeten deze moorden op dezelfde wijze onderzoeken als bende moorden. Net als bij [kleinere] bendes beschermen deze jonge jihadisten grondgebied (islamitische landen), verdedigen zij 'eer' (de eer van de islam of de familie-eer) en verwerven ze respect door middel van geweld. Wanneer deze jihadistische bendeleden een moord plegen verhogen ze hun status, worden ze rocksterren op jihadistische internetfora en worden ze toegejuicht door collega islamisten binnen en buiten de gevangenis. Ze zijn niet alleen leden van People Nation of Folk Nation alliantie van straatbendes, ze zijn Mujahideen die deel uitmaken van de wereldwijde islamitische beweging, de grootste bende in de wereld. In tegenstelling tot die door gewone bendeleden zijn hun moorden ingegeven vanuit historische en theologische precedenten van de islam en een visie op het hiernamaals, dat beloningen in het Paradijs belooft, dat deze ware gelovigen veel gevaarlijker maakt dan de typische bendeleden.
Onopgeloste moorden en oude moordzaken moeten opnieuw bekeken worden in het kader van de jihadistische MO. Op 10 november 2013 meldden lokale nieuwsbronnen in Detroit bijvoorbeeld dat de politie een onthoofd lichaam ontdekte, onherkenbaar verbrand, in een leegstaand schoolgebouw, de voormalige Cody Ninth Grade Academy. Uit de weinige informatie die werd verstrekt kwam naar voren dat het gebouw in het westen van Detroit in het donker lag vanwege kapotte straatverlichting en dat meerdere woningen dicht bij het gebouw leeg stonden. Er wordt vanuit gegaan dat deze moord het gevolg is van bende geweld. Er werd geen melding gemaakt van het feit dat de verlaten school ligt op een mijl afstand van Dearborn, Michigan, de grootste moskee in Noord-Amerika, en binnen een straal van twee mijl van 5 moskeeën en islamitische centra. Interessant is dat in de nabijgelegen stad Farmington Hills er een voortdurende controverse en lange juridische strijd aan de gang was over een moskee die er wordt gebouwd. De Islamic Cultural Association, die in verband gebracht is met steun aan terroristische organisaties, een leegstaande basisschool had gekocht die ze van plan waren om te zetten in een moskee.
De combinatie van een jihadistische MO en de betekenis van de locatie en de nabijheid van moskeeën in Dearborn MI mag niet buiten beschouwing blijven. Juridische gevechten over moskeeën worden opgevat als beledigend voor moslims, een schande voor de gemeenschap en een persoonlijke belediging. Een paar weken voordat het lichaam werd ontdekt, gaf de moskee officieel de strijd om de Eagle Elementary School op en verwierf een andere locatie. Dit heeft wellicht een jonge jihadist gefrustreerd. Onderzoekers in Detroit zoals in Waltham zullen meer dan waarschijnlijk het onderzoek naar de moord voortzetten in de richting van bende geweld, omdat dat een haalbare richting is. Het is zeker mogelijk dat de onthoofding en het verbranden van het lichaam bedoeld zijn om forensische identificatie van het lichaam te voorkomen. Dat het lichaam werd achtergelaten in een leegstaande school kan omwille van de afzondering zijn geweest. Het is echter net zo logisch om bewijsmateriaal in verband met een jihadistische MO te onderzoeken. Zo kan de vindplaats van het onthoofde lichaam symbool staan voor de leegstaande school die centraal stond in de moskee controverse. Onthoofding als aanwijzing voor een jihadistisch motief moet zeker niet worden uitgesloten vanwege politieke correctheid of angst voor het beledigen van moslims. Er is geen enkele reden om niet te kijken naar Arabische of jihad graffiti op de muren, indien de moord gepleegd werd op 11 september, of als het slachtoffer joods was of christelijk, of iemand die actief is in het verzet tegen de moskee. De schokkende details van de Lee Rigby moord zouden helemaal niet schokkend zijn indien opsporingsambtenaren en officieren van justitie jihadistische karakteristieken herkenden en een jihadistische MO erkenden. Wie weet hoeveel andere cold case moorden verband houden met islamistische ideologieën en controverses die zouden worden opgelost als de rechtshandhaving niet werd gehinderd door beperkingen in de opleiding, door politieke correctheid of doordat de erkenning dat het motief direct samenhangt met islamistische ideologie niet verboden was. Net als de Fort Hood schietpartij aanduiden als geweld op het werk, vermindert het niet te erkennen van jihadistische moorden de dreiging van islamitisch terrorisme en belemmert dit het onderzoek in moordzaken.
Einde vertaling
Dawn Perlmutter, directeur Symbol & Ritual Intelligence wordt beschouwd als een van de toonaangevende experts op het gebied van symbolen, vreemde gewoontes, rituele moord en religieus geweld.
In het verhaal van Perlmutter ligt de nadruk op pogingen om de context van jihadistische moorden te negeren. Zo mooi is de Arabische taal dat het een apart woord heeft om mensen die geen Arabisch spreken uit te maken voor stom en ongeletterd
Dat dit stuk vanwege die verschillende woorden voor twee types onthoofding een speciale uitdaging biedt om het te vertalen wijst op nog iets anders: behalve dat onze rechtstaat niet is ingericht op het omgaan met de kwaadaardigheid van het jihadisme hebben we er zelfs letterlijk geen woorden voor.
'Dit vertaalprobleem', of mogen we spreken van 'deze clash der beschavingen'?, zie je soms weerspiegeld in teksten die worden afgescheiden door propagandisten van het mohammedanisme in bredere zin dan alleen de jihaditische kant ervan.
Ik stuitte gisteren op het bestaan van de webstek van de mohammedaanse fundamentalist Dunyaki Musafir. Hij schrijft ook over waarom Arabisch zo'n duidelijke taal is. Na enkele woorden uit de Koran komt hij nog met dit:
Ajami — a non Arab (one who does not speak Arabic)
The Arabs at the time prided themselves so much on knowing Arabic, that they used to call anyone who didn’t know Arabic as Ajami. It literally means one who is dumb in speech and illiterate. This is because the Arabic language is very clear and precise, it comes from the root word meaning to make something crystal clear. That’s how great the Arabic language is! We should all learn it.
De achterlijkheid. Adembenemend. Zo mooi is de Arabische taal dat het een apart woord heeft om mensen die geen Arabisch spreken uit te maken voor stom en ongeletterd.
Hij vindt dat iedereen Arabisch moet leren.
Deze verhelderende tekst viel me extra op omdat hij me deed terugdenken het 'debat' in de Balie op 13 oktober jl. "Leer Arabisch", is precies wat een bebaarde mohammedaan mij toe siste toen hij de zaal verliet. Dat was een poging tot scoren op een voorzet van de held van de Allahu-akbar-brullers, Abdul Jabber van der Ven. Dat kwam zo. Van der Ven beweerde tegen Hans Jansen dat die maar leugens vertelde: "Met al uw praatjes over islam noemt ongelovigen varkens, apen en ezels, dat u gewoon uit uw nek staat te kletsen". (Bekijk en beluister het hier na in de video die ervan werd gemaakt, op 1 uur 55 minuten en 15 seconden van het begin).
Ik riep dat ik dat toch echt in de Koran gelezen had. Van der Ven wees mij terecht met zijn wijsvinger (zie de still uit de video) en sprak zijn bezwering uit: "Spreekt u Arabisch?".
Inderdaad: de leer van Mohammed is er alleen voor Arabisch sprekenden.
Het zou fijn zijn wanneer die Turken, Perzen, Pakistani etc dat ook eens tot zich door laten dringen.
Meer precies: voor mensen die 7e eeuws Arabisch spreken.
Het zou fijn zijn wanneer Arabieren van de 21e eeuw dat ook tot zich door lieten dringen.
The Arabs at the time prided themselves so much on knowing Arabic, that they used to call anyone who didn’t know Arabic as Ajami. It literally means one who is dumb in speech and illiterate. This is because the Arabic language is very clear and precise, it comes from the root word meaning to make something crystal clear. That’s how great the Arabic language is! We should all learn it.
Reacties
# 1 Ook bij veel andere culturen vond en vindt men anderstaligen onbeschaafd. Van Wikipedia:
André van Delft:
Ook bij veel andere culturen vond en vindt men anderstaligen onbeschaafd. Van Wikipedia:
Het woord barbaar betekent onbeschaafd/onderontwikkeld persoon, en komt van het Griekse barbaros (βαρβαρος): een klanknabootsing (onomatopee) van het geluid dat een vreemdeling, 'barbaar', in Griekse oren leek te maken als die 'barbaar' in zijn eigen, 'onverstaanbare', dus niet-Griekse, taal sprak: 'bar-bar-bar-bar'. Zie ook Barbarikon.
De Grieken, en in navolging van hen de Romeinen met de term barbarus, noemden een volk barbaren als ze hen niet konden verstaan of als hun cultuur op hen vreemd overkwam. Daarmee werd in die tijd niet altijd bedoeld dat die volken onbeschaafd waren. Dat blijkt onder andere uit Handelingen 28:2 waar de barbaroi van Malta als bijzonder filanthrópian (wat (mensen)vriendelijk, dus gastvrij betekent) worden beschreven. En de Perzen, die ook voor de Romeinen en Grieken barbaren waren, werden nou juist beschouwd als 'verwijfd'.
Later is hier het woord Berber van afgeleid, de oude Europese en meestgebruikte naam voor de Imazighen. Dit volk werd vroeger dan ook barbaren genoemd, die woonden in Barbarije, het huidige Algerije, Tunesië, Marokko en Libië. Ook de voornaam Barbara is afgeleid van het woord 'barbaar' in de betelenis 'vreemd', 'buitenlands' of wellicht 'exotisch'.
Een soortgelijke betekenis vindt men ook terug in het Berberse woord "Agnaw" waarvan waarschijnlijk Ghana is afgeleid en dat "gek", "onbegrepen", "vreemdeling" betekent.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Barbaar
Op de engelstalige Wikipedia-pagina over Barbarian staan nog meer van dit soort voorbeelden, waaronder ajam.
http://en.wikipedia.org/wiki/Barbarian#Arabic_and_North_African_cultures
De Slavische benaming voor Duitser is ook zo iets:
The Slavic exonym nemets, nemtsy derives from Protoslavic němьcь, pl. němьci, 'a foreigner' (from adjective němъ 'mute' and suffix -ьcь). It literally means a mute or a dumb, but then interpreted as those who can't speak like us; a foreigner. Interestingly, one of the etymologies of the word Slav derives it from slovo, meaning word or speech. In this view, Slavs would call themselves the speaking people, as opposed to their Germanic neighbors, the mutes (a similar idea lies behind Greek barbaros, barbarian). At first němьci may have been used for any non-Slav foreigners, later narrowed to just Germans.
http://en.wikipedia.org/wiki/Names_of_Germany#Names_from_Slavic_regions
13-dec 2013 , 02:03
# 2
Frans Groenendijk:
Je hebt gelijk Andre, heel wat mohammedaanse narigheid en achterlijkheid is niet uniek, zeker niet wanneer je het hedendaagse mohammedanisme vergelijkt met praktijken uit andere culturen van eeuwen terug.
13-dec 2013 , 01:06
# 3 Gisteren nog een programma op de Moslim Omroep:
André van Delft:
Gisteren nog een programma op de Moslim Omroep:
“Marokkanen denken dat als je geen Arabisch spreekt, je geen moslim kunt zijn,” zegt Abderrahman el Aissati, docent aan de Universiteit van Tilburg.Dit is de kern van de documentaire ‘Moslim, maar Berber’.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1384404
16-dec 2013 , 12:39
# 4
Saskia:
Bedankt voor de vertaling!
19-dec 2013 , 02:18
Reageren is niet mogelijk op dit bericht.