Naam:  Wachtwoord:   Ingelogd blijven? Wachtwoord kwijt? (Waarom) Registreren
 
          
                         
Dit is het archief van Islamofobie.nl
Sinds juli 2014 verschijnen hier geen nieuwe stukken meer. De artikelen worden *) heringedeeld in acht categorieën: zie de knoppen links. Met uitzondering van de categorie 'Islam(itische ideologie)' is de indeling nu niet meer naar thema, maar naar aard van de stukken. Vier jaar lang lag het hoofdaccent op het voeren van de noodzakelijke ideologische strijd: zie het motto hierboven. In de komende jaren zal ik (initiatiefnemer en belangrijkste leverancier van teksten voor islamofobie.nl) me meer richten op de noodzakelijke politieke strijd. In termen van deze indeling: veel meer nadruk op Voorstellen, Politieke organisatie en iets meer op Opinie. LEES VERDER »
 
 
Waarom halal eten niet koosjer is
Gekken niet tegenspreken is wat anders dan ze de baas laten spelen

Vorige week zaterdag was ik in Antwerpen. Terwijl ik door de regen terugliep naar het station, kwam ik meer orthodoxe joodse mannen tegen dan vrouwen met mohammedaanse hoofddoek. Die mannen hadden allemaal een plastic kapje over hun hoed, hun sjtreimel. Ik word een beetje kriegel van dat plastic. Je bent eigenlijk gek wanneer je je mooie hoed niet beschermt tegen de regen, maar juist omdat iedereen dat doet, gaat er iets krampachtigs vanuit.
Ik moest denken aan de joodse spijswetten. Daar zitten praktische, historisch-folkloristische en mooie aspecten aan. Dat verhaal van dat geitje dat niet gekookt mag worden in de melk van zijn moeder: dat heeft toch eigenlijk wel iets liefs?
De moedergeit melken nadat het jong weggenomen is, is al een soort van onaardig. En dan wordt dat jong vervolgens geslacht: nog onaardiger. Dat beest dan ook nog eens in de melk van zijn moeder koken: ja, dat zou bij wijze van spreken toch wel een toppunt van wreedheid zijn.
De manier waarop met dat gebod wordt omgegaan, staat me echter vreselijk tegen. Dat is echt niks voor mij. Maar waarom moet ik dit zonodig laten weten? Geen mens vraagt mij immers om koosjer te gaan eten, laat staan dat iemand me dat opdringt.
»
Een uurtje nadat ik bovenstaande foto nam, zat ik op het indrukwekkende Centraal Station van Antwerpen wat te eten. Kip met gember. Smaakte best goed. Totdat ik nog eens goed keek naar de lichtreclame van YamYam-to-go. Gadver. imageDat 'Alles halal' had ik niet geproefd, maar ik stikte er nu wel bijna in.
Achter de toonbank stond nota bene een autochtone Vlaamse man van in de vijftig. Ik had me zodoende veilig gewaand voor deze narigheid. Ik sprak hem erop aan en hij reageerde met een berustende grimlach. Bah.
De volgende dag hoorde ik uit betrouwbare bron dat ook in Nederland tientallen restaurants en ketens hun gasten niet de keuze bieden om halal-vrij te eten. Bah, bah, bah.
Er schijnen ook mensen te zijn die halal en koosjer -per ongeluk of expres- met elkaar verwarren. Kwalijk.
We moesten maar eens een halt gaan toeroepen aan het oprukken van dit verschijnsel. Ik zet wat argumenten op een rijtje.

Folklore, voodoo of godsdienstoorlog?
Exotische eetgewoonten, wat is er mis mee? Eten met stokjes bijvoorbeeld? Dat heeft een wonderlijke achtergrond, maar behalve dat de houten weggooivariant inmiddels een bedreiging vormt voor het bos, is het verhaal van de eetstokjes onschuldig.
de voor Mohammed vanzelfsprekende strijd tegen andere goden dan die van hem

Ander voorbeeld: kippen die in een voodoo-ritueel geslacht zijn. Kun je die met goed fatsoen aan niets­ver­moedende mensen opdienen? De vraag stellen is haar beantwoorden.
Halal eten is voodoo in het kwadraat.
Een stuk of zeven verzen in de Koran gaan erover. Vers 6:145 en 5:3 zeggen: jullie mogen geen vlees eten van een dier wanneer bij het slachten ervan een ander dan Allah is aangeroepen. Dus niet: de naam van Allah moet bij het slachten worden aangeroepen om het geschikt te maken voor consumptie door de volgelingen van Mohammed. Dat staat dan weer wel in vers 6:121.
Deze halal praktijk maakt onderdeel uit van de voor Mohammed vanzelfsprekende strijd tegen andere goden dan die van hem: die ene god mag er wel over aangeroepen zijn, maar een andere niet.

Hoezo moeten?
De Koran is een bijzonder slecht leesbaar boek. Zo lees je in nummer 16:116 weer wat anders. Daar staat dat wanneer het door omstandigheden niet anders gaat, het voor de volgelingen van Mohammed niet erg is als ze niet-halal eten. Allah vergeeft het je zelfs wanneer je varkensvlees eet.

Vunzig
Ook een van de meest walgelijke verzen uit de Koran gaat over halal eten: nummertje 5:5. In één vers, in één moeite door, wordt erin verteld wat moslims mogen 'consumeren' van de joden en christenen: zowel hun eten als hun vrouwen. Joden en christenen mogen omgekeerd ook halal eten volgens de Koran. Het antwoord op de vraag die nu mogelijk bij u opkomt luidt: nee. Joden en christenen mogen van de Koran geen moslimvrouwen 'consumeren'. Lust u nog halal peultjes?

Hoezo diervriendelijk?
De slager moet volgens de meeste koranverzen die over dit onderwerp gaan, een kreet slaken tijdens het slachten om het vlees halal te maken. Dezelfde kreet die Al Qaeda achtige types aanheffen in Syrië en elders, bij elke granaat of raket die ze afschieten. Maar dat is nog niet genoeg. Het doden en (beginnen met) slachten moet een geheel vormen. Ze moeten doodbloeden. Dit stukje van de theorie lijkt op die van het joodse slachten. De joden controleren echter in het algemeen strenger; ook op nodeloos lijden van het dier.

Het verschil met koosjer
Maar dat is niet het grootste verschil tussen halal en koosjer.
de kleine minderheid van fundamentalisten wordt niet tegengesproken
Er is geen enkele jood, hoe orthodox ook, die koosjer eten probeert op te dringen aan niet-joden. Niet eentje zeurt erover dat in de gevangenis mis­dadigers uit hun cultuur beslist koos­jer moeten eten.
Nu zijn er ook niet zo veel volgers van Mohammed die daarover zeuren. Het eigenlijke probleem is dat de kleine minderheid van fundamentalisten die dat wel doet, niet wordt tegengesproken. Vanwege angst, racisme of beiden.

In de naam van de vader, de zoon en…
Wanneer een pastoor bij een slachthuis gaat vertellen dat elk dier gezegend moet worden voor het geslacht wordt, lacht men hem niet in zijn gezicht uit. Dat gebeurt hooguit als hij weg is. De imams worden daarentegen serieus genomen. Ze voelen zich daardoor gesterkt en andere moslims, ook minder fundamentalistische, krijgen meer ontzag voor ze.

Werkgelegenheid
Het hele halalcircus heeft ook banale kanten. Een ervan is tegelijk ironisch. In de westerse landen wordt er jaarlijks inmiddels al voor meer dan een miljard dollar halal eten geconsumeerd. De mohammedaanse landen verdienen daar echter nauwelijks aan.
Over banaal gesproken. Volgens de meeste interpretaties is nog weer een andere voorwaarde om vlees halal te mogen noemen dat de slager volgeling van Mohammed is: een voordeeltje dus op de arbeidsmarkt voor slagers met die achtergrond.

Rechtsscholen
Dat 'volgens de meeste interpretaties' staat er niet voor niets bij. Want geen misverstand: 'halal' is echt geen beschermd 'merk'.
Grappig dat 'de vier rechtsscholen'
Er zijn wel clubs die zichzelf opwerpen als bewaker van halalheid. Bijvoorbeeld de Nederlandse HFFIA, Halal Feed and Food Inspection Authority. Over bijna alles uit de Koran is discussie mogelijk. Ook over wat halal is. Trots vermeldt de HFFIA op haar webstek dat hun adviesraad 'schriftgeleerden en bevoegde imams van onder andere de vier islamitische rechtsscholen' telt. Grappig dat 'de vier rechtsscholen'. Dat suggereert dat er in totaal maar vier zijn.
De hoofdindeling van de mohammedanen is die tussen soennieten en sjiieten.
Dankzij de voortgaande oorlog in Irak en Syrië zijn steeds meer mensen daarvan op de hoogte. Die vier nu, slaat alleen op de grootste subgroepen van de soennieten. Voor soennietische scherpslijpers is het een serieuze vraag of vlees wel halal wordt wanneer de slachter sjiiet is, omdat dat toch ook een soort 'ongelovigen' zijn.
Fijne discussie.

Bedrijven die reclame maken met 'alles halal' zeggen eigenlijk alleen: 'wij willen moslims naar de mond praten'.

Daar is niet iedereen van gediend.  
----
Zie ook Rijnland en halal en Een goede Ramadan gewenst. En ook alvast een geslaagde Ashura en een bloederig Slachtfeest!

Frans Groenendijk,  03-09-2013          

Reacties
# 1
Siem:

Het is zo walgelijk! Hoe kunnen we aan deze misstand een einde maken? Alle gevangenissen en ziekenhuizen eten halal!

03-sep 2013 ,  02:14
# 2
Veteraan:

@Siem, eet dan varkensvlees bij de gerechten.Die zijn niet Halal omdat moslims bijkans sterven als ze daar ook maar een hap van nemen......

03-sep 2013 ,  04:40
# 3
Marielle Bos:

Er zijn nu 56 Hollandse halal restaurants, dat zijn niet alleen Döner kebab tenten maar hele gewone restaurants met rood-wit geblokte tafelkleedjes die bijv, "De Boschwachter" heten, of "Billy's eerlijke keuken" (walg)

Er zijn zelfs restaurants die halal verkopen onder het mom van diervriendelijk.

Het goede nieuws is dan weer dat het er nog maar 56 zijn, je kunt die 56 makkelijk overslaan en het ze vooral laten weten waarom je daar niet wilt eten.

http://www.iens.nl/restaurant/hollands/halal

03-sep 2013 ,  08:20
# 4
Siem:

Veteraan: wij houden zelf vlees koeien waar de kalfjes 10 a 12 maanden bij blijven lopen. Als een koe te oud is geworden, moet ze naar de slager. Omdat in Fyslân alle slagerijen zijn gesloten gaan ze naar elders in het land, waar ze een gerede kans lopen om 'halal' geslacht te worden.Dit bezorgd mij nachtmerries, vooral omdat moslims ze wreed voor dieren (en mensen) zijn."Hala' slachten is VERBODEN in Nederland, maar omwille van de moslims wordt ontheffing verleend.Waarom onze overheid in al dit soort achterlijkheid meegaat is mij een raadsel, maar het zal wel politieke correctheid zijn. Ik wordt er in elk geval kotsmisselijk van!

03-sep 2013 ,  09:30
# 5
Ron:

Tomaat is niet halal want christelijk

http://www.human.nl/blog-44922-christelijke-tomaten

04-sep 2013 ,  06:26
# 6
Frans Groenendijk:

Hij is heel mooi @Ron.
http://www.jihadwatch.org/images/Tomato.jpg

05-sep 2013 ,  10:15
# 7
Ron:

Na een spottende bijdrage over het morgenland nu een hoopvolle:
ik lees met veel plezier de http://www.hurriyetdailynews.com/, Hurriyet betekent Vrijheid, de krant is heel kritisch over Erdogan.

De Egyptische evenknie http://english.ahram.org.eg/Index.aspx -'In politieke kwesties volgt het meestal de lijn van de Egyptische regering': vind ik op internet- maar zeer verhelderend.

05-sep 2013 ,  09:09
# 8
Ron:

bij toeval vandaag in de Hurriyet discussie over halal:
Secularism dilemma

“The Turkish Republic is a secular, social law state. I have no objection to that. In a secular state, the Parliament cannot make a rule from the Quran as a law … But in a country where real secularism rules, the state cannot remain indifferent to or reject the demands of the pious. The state supports the private sector to realize their [pious] preferences and never rejects the regulations for their demands and needs,” said Arınç.

He added that there had previously been a mistaken stance against halal food in Turkey and those who demanded halal food had become an object of derision over the years.

“If one says my belief orders me to eat this, then we have to respect that. It is absurd to discuss this. We have to provide these foods to those who prefer them,” Arınç said.

“If you take secularism with the understanding of a forceful state, this means turning the state into an open prison. If my belief orders [me to eat] this halal food, then I will eat it. I will not intervene in what others eat, let them eat whatever they want … We don’t say that the state must make this [halal food] compulsory for everyone. But we have to give a certificate and a license to those who prefer these foods,” he added.

Arınç described as “stupid” those who consider people who prefer halal food to be “anti-secularist” or “reactionary.”

“We cannot remain indifferent to the demands of the pious. I know that awareness in this respect is becoming stronger in Turkey,” he also added.
http://www.hurriyetdailynews.com/deputy-pm-arinc-touches-turkeys-dilemma-of-secularism.aspx?pageID=238&nID=53935&NewsCatID=338

05-sep 2013 ,  09:33
# 9
vanhetgoor:

Het wordt tijd dat er actief wordt opgetreden tegen de misdaad. Het wordt tijd dat de islam actief en doeltreffend wordt bestreden. Het communisme is ten val gebracht, het Nazisme ook en de islam is de volgende die zal vallen.

Praatjes vullen geen gaatjes, nu is het tijd dat rechtvaardige mensen en verantwoordelijke mensen voor eens en voor altijd de hele islam met al zijn uitspattingen naar de hel stuurt, er is in de beschaafde wereld en ook in de achterlijke wereld géén plaats voor de islam.

De beschaving eist dat ieder denkend mens de islam bestrijd! Fidel Castro heeft gezegd: "het is de revolutie of het is de dood!"

Vanhetgoor zegt: "Het is de beschaving of de dood!"

23-sep 2013 ,  11:24
# 10
Frans Groenendijk:

Deze vind ik wel iets hebben @van het Goor: "...er is in de beschaafde wereld en ook in de achterlijke wereld géén plaats voor de islam". Maar deze vind ik een stuk minder: "Het wordt tijd dat er actief wordt opgetreden tegen de misdaad". Maar net daarvoor heb je de leer van Mohammed vergeleken met communisme en nazisme, maar het is toch raar om die als vormen van misdaad op te vatten?
Niet voor niets heb ik recent mijn variant op de beroemde uitspraak van Clausewitz maar eens prominent in de kop van het weblog gezet.
In mijn eerstvolgende post zal ik ook nog eens mijn 40-punten plan onder de aandacht brengen.

24-sep 2013 ,  10:15
# 11
John Allen:

I want to thank to the efforts you have put into composing this blog post. I am hoping the same top-quality blog post from you in the upcoming as well. In fact your creative writing abilities have inspired me to get my own blog now. Truly the blogging is spreading its wings rapidly. Your write up is a good example of it.jobs in embassies in islamabad

12-okt 2013 ,  01:03
# 12
Frans Groenendijk:

Het IP-adres van comment-spammer "John Allen" heb ik geblokkeerd. Ter lering ende vermaak laat ik dit commentaar wel staan. Inclusief de link!

12-okt 2013 ,  02:02
Reageren is niet mogelijk op dit bericht.