Naam:  Wachtwoord:   Ingelogd blijven? Wachtwoord kwijt? (Waarom) Registreren
 
          
                         
Dit is het archief van Islamofobie.nl
Sinds juli 2014 verschijnen hier geen nieuwe stukken meer. De artikelen worden *) heringedeeld in acht categorieën: zie de knoppen links. Met uitzondering van de categorie 'Islam(itische ideologie)' is de indeling nu niet meer naar thema, maar naar aard van de stukken. Vier jaar lang lag het hoofdaccent op het voeren van de noodzakelijke ideologische strijd: zie het motto hierboven. In de komende jaren zal ik (initiatiefnemer en belangrijkste leverancier van teksten voor islamofobie.nl) me meer richten op de noodzakelijke politieke strijd. In termen van deze indeling: veel meer nadruk op Voorstellen, Politieke organisatie en iets meer op Opinie. LEES VERDER »
 
 
“Anders leren ze het in Afghanistan”
Het niet te overschatten belang van terloopse opmerkingen

Op 1 april ging de VPRO-radio uitgebreid in op de ‘bezuinigings’-voorstellen die zijn geformuleerd door ambtelijke werkgroepen. De werkgroepen dus die waren ingesteld door PvdA, CDA en CU om hun eigen verantwoordelijkheid met betrekking tot de rijksbegroting wat op de lange baan te kunnen schuiven. ‘Dankzij Uruzgan’ nu dus zelfs tot na de verkiezingen. De VPRO-journaliste belde verschillende “mensen uit het veld” voor een reactie op de geformuleerde voorstellen. Niet onlogisch benaderde ze de voorzitter van de onderwijsvakbond ABOP om een mening te horen over de voorstellen op het gebied van onderwijs. In eerste instantie bracht hij verstandige dingen naar voren. Bezuinigen op onderwijs getuigt -inderdaad- van korte termijn denken. We willen / moeten toch juist werken aan onze ‘kenniseconomie’?
Maar toen bedacht hij dat hij zich nog wat meer moest profileren als vertegenwoordiger van de belangen van alle leerkrachten.
»
Zodoende begon hij kanttekeningen te plaatsen bij een al te grote nadruk op het aanleren van basisvaardigheden als taal en rekenen. Andere vakken waren ook heel belangrijk. Dat was nog niet sterk genoeg uitgedrukt blijkbaar, want hij weidde nog wat verder uit over het soort vakken dat hij bedoelde. Men moest ook oog hebben voor de noodzaak van maatschappelijke en politieke vorming. Leerlingen moeten niet alleen opgeleid worden, maar ook maatschappelijk opgevoed. En dan ineens uit de heldere blauwe hemel: “Anders doen ze die vorming op in Afghanistan”.
Verbijsterend.
Dresscher komt volkomen uit zichzelf met de vaststelling dat er in Nederland jongeren wonen die overwegen om in Afghanistan of Pakistan zichzelf te laten opleiden tot terrorist: een opmerking die uit de mond van iemand van ‘rechts’ er toe zou leiden dat deze tot haatzaaier bestempeld werd.
Bovendien komt hij met de naïeve suggestie dat die ‘jongeren’ daarvan afgehouden zullen worden door voldoende lesjes maatschappijleer…  
Ook aangeboden aan Het Vrije Volk

Frans Groenendijk,  02-04-2010          

Reacties
Er is nog niet gereageerd op dit stuk
Reageren is niet mogelijk op dit bericht.