Trayvon, Zimmerman, Obama en de racisme kaart
Verstandige zwarte republikeinen enige hoop voor de VS
Gepubliceerd april 2012. Nu vanwege de actualiteit weer bovenaan gezet. Alleen de eerste zes regels zijn achterhaald. Zie ook GeenStijl over de NOS-leugens over deze zaak.
Nooit eerder had de VS een president met een zo Europees, zo 'post-Amerikaans' gedachtegoed. Eelco Bosch van Rosenthal, NOS correspindent voor de VS, beweerde afgelopen dinsdag tegenover P&W dat intussen het politieke klimaat in de VS nooit eerder zo rechts was. In dezelfde uitzending voorspelde hij evengoed dat Obama de verkiezingen zal winnen! Toch wekte hij niet de indruk dat hij Obama zelf een rechtse man vind. Wonderlijk.
De nasleep van de dood van de jongeman op de foto zou beslist een grote rol spelen bij de presidentsverkiezingen indien ze al snel zouden worden gehouden. De jongeman is Trayvon Martin. Hier afgebeeld samen met zijn vader. In de massamedia in de VS en Nederland en in het pro-Trayvonkamp worden foto's van hem gebruikt van een paar jaar geleden, suggererend dat het om een schattige middelbare scholier gaat, kaliber Mauro zeg maar.
» Het andere kamp hanteert juist recente foto's van hem waarop hij poseert als voorbeeldige gangster. De hier gebruikte foto is afkomstig van NewsOne, for Black America. Qua uitstraling een beetje tussen die twee uitersten in dus.
Stand your ground
Een paar feiten zijn onomstreden. Trayvon Martin is doodgeschoten door George Zimmerman, iemand van de buurtwacht, in een zogenaamde 'gated community' in Florida. Zimmerman is een nogal dikke 28-jarige man van gemengde blank/latino-afkomst. Hij heeft het alarmnummer gebeld om door te geven dat hij een verdachte persoon had gezien en daarna is hij achter Martin aangegaan. Omdat Zimmerman aannemelijk kon maken dat hij was aangevallen en uit zelfverdediging handelde, werd er aanvankelijk geen strafvervolging tegen hem ingesteld. Gisteren is hij alsnog gearresteerd.een omdraaiing van de rol van dader en slachtoffer, zo pervers als in Nederland nog nooit aan de orde is geweest
Er spelen twee zaken een rol bij de enorme ophef: het feit dat op grote schaal de racismekaart is getrokken en de gevaarlijke aspecten van de -tamelijk nieuwe- wetgeving in een aantal staten in de VS met betrekking tot zelfverdediging, aangeduid als 'Stand your ground'. Zimmerman was achter Martin aangegaan terwijl hem dat door de 9-1-1 was afgeraden. Die wet in Florida verbiedt zulk gedrag echter niet.
Die wetgeving lijkt op het eerste gezicht het ultieme voorbeeld van hoe zeer de Amerikaanse praktijk afwijkt van de Nederlandse. Hier lijken politie, justitie en bepaalde politieke partijen de rechten van misdadigers altijd voorop te stellen: 'misdadigers zijn slachtoffers' is het adagium. 'Stand your ground' heeft als basisgedachte: wie zich verdedigt tegen misdadigers krijgt het voordeel van de twijfel: misdadigers zijn misdadigers.
Het verschil in politiek klimaat in de VS en in Nederland is in werkelijkheid veel kleiner dan het vaak wordt voorgesteld. Die stand your ground wetgeving is van recente datum en geldt niet in alle staten.
De Christian Science Monitor schreef gisteren een stuk over de zaak Martin-Zimmerman waarin juist de grote overeenkomst indringend naar voren komt. Ook de enorme explosiviteit van een zaak als deze komt aan de orde. Ze schrijven over twee met elkaar samenhangende kwesties uit 2010 en 2012 in Oklahoma, waarbij ook twee factoren voor grote ophef zorgden. Een ervan was een vergelijkbaar racisme-aspect, de andere was een perverse omdraaiing van de rol van dader en slachtoffer, zo pervers als in Nederland nog nooit echt aan de orde is geweest, alleen in cynische reacties bij GeenStijl.
In 2010 bedreigde een zwarte man een meisje en probeerde de deur van haar huis in te trappen. De vader van het meisje ging de man te lijf met een stok en werd door de misdadiger doodgeschoten. "No justice, no peace". Een bedekte oproep tot burgeroorlog dusDe crimineel werd aangeklaagd voor beroving maar niet voor moord omdat hij uit zelfverdediging had gehandeld… De zoon van de vermoorde man was zeer recent een van de twee blanke schutters die vijf willekeurige zwarten aanvielen, waarbij drie van hen vermoord werden. Hij heeft aangegeven dat wraakgevoelens over de dood van zijn vader een rol speelden.
Obama en de rassenoorlog
Aan de 'Stand your ground'-wetgeving zitten grote gevaren. Ook in mijn ogen is het absurd dat op basis daarvan een zaak als deze niet eens voor de rechter zou komen.
Nog veel groter zijn de gevaren die kleven aan het trekken van de racisme-kaart.
Al Sharpton begon een toespraak tot duizenden demonstranten door vele malen achter elkaar te roepen: "No justice, no peace". Een bedekte oproep tot burgeroorlog dus. De uitlatingen van de New Black Panthers waren nog veel minder bedekt: als justitie niet optreedt doen we het zelf. Obama riep niet op tot burgeroorlog, maar heeft wel olie op het vuur gegooid door zich rechtstreeks en zeer emotioneel uit te laten over de zaak.
Het sluit indirect aan bij de smerige, leugenachtige suggestie dat vooral zwarten slachtoffer zijn van racistisch geweld. twee keer zoveel blanken vermoord door zwarten als andersomDe leugenachtigheid van Obama en zijn extreem-linkse vrienden wakkeren ook het racisme onder blanken aan, die bekend zijn met extreem gruwelijke moordpartijen van blanken door zwarten, die weinig aandacht hebben gekregen in de media vanwege het dogma dat geweld van zwarten tegen blanken niet racistisch kan zijn.
Hieronder een zeer veelzeggende tabel van de FBI.
Er wonen ongeveer zeven keer zoveel whites in de VS als blacks. Bijna alle blanken worden vermoord door blanken, bijna alle zwarten door zwarten. Verhoudingsgewijs zijn er bijna zeven keer zoveel moorden gepleegd door zwarten. Ruim twee keer zoveel blanken zijn vermoord door zwarten als andersom.
Het idee voor de ondertitel van dit stukje werd ingegeven door het bekijken van dit filmpje van de Glazov-gang. Zeer de moeite waard.
Ik breidt het wat uit. Het schijnt dat voor miljoenen mensen in de VS het feit dat Obama (half!) zwart is hebben laten meewegen bij het uitbrengen van een stem op hem. Obama speelt daarop in. Wanneer Romney Allan West zou willen en kunnen overhalen om de Republikeinse kandidaat voor het vice-presidentschap te worden, had Obama geen schijn van kans.
Een zeer indringende boodschap van Zonation over andere zwarte Trayvons, die vermoord werden. Door zwarten.
Hier nog een zwarte conservatief die van alles naar zijn hoofd ('uncle Tom') krijgt vanwege zijn genuanceerde reactie.
Reacties
# 1
Marielle Bos:
NOS "correspindent" woord van het jaar! Zelden dat een tikfout zo to the point is.
12-apr 2012 , 09:58
# 2
Frans Groenendijk:
Het was eerst echt een tikfout. Ik heb hem wel expres laten staan!
12-apr 2012 , 10:22
# 3 Mooi, die " Glazov Gang ". Lloyd Marcus is een van de velen die genoeg heeft van de slachtoffercultuur en de hetzes aangewakkerd door o.a New Black Panthers.
Marie:
Mooi, die " Glazov Gang ". Lloyd Marcus is een van de velen die genoeg heeft van de slachtoffercultuur en de hetzes aangewakkerd door o.a New Black Panthers.
http://www.lloydmarcus.com/?p=2874
12-apr 2012 , 11:04
# 4 Ik kan het niet laten, nog een link naar de zeer gewaardeerde Daniel Greenfield .
Marie:
Ik kan het niet laten, nog een link naar de zeer gewaardeerde Daniel Greenfield .
http://sultanknish.blogspot.com/2012/04/friday-afternoon-roundup-bread-and.html
Ik woon in een overwegend zwarte wijk in Mokum, en heb dagelijks te maken met ingevreten misverstanden over racisme. Klein voorbeeldje van absurditeit, mijn hond blafte als die kleine zwarte kids blafgeluiden naar hem maakten, en dreigend op hem af kwamen. " Die hond is racist ", riepen ze dan. Helemaal geconditioneerd dat een reactie op idioot gedrag vanzelfsprekend racisme was, zelfs van een instinctief reagerend beest.
En dat terwijl zijn grootste kind-vriend in de buurt een pikzwart joch was die toevallig van honden hield, en die onbekommerd met hem kon knuffelen.
Ik heb daar veel van geleerd, honden reageren niet op kleur, maar op energie.
Vijandigheid analyseren ze niet, hun instinct kicks in als ze negativiteit waarnemen.
En ten overvloede, ik zat ooit op een bankje in het winkelcentrum te chillen. Naast me een Surinaamse die ooit in de deelraad gezeten had. We raakten in gesprek, en haar grote klacht was dat er nog zoveel racisme was in Zuidoost. Van mijn vraag of ze bedoelde dat er zoveel anti -blank racisme aanwezig was raakte ze behoorlijk van de kook. Dat was een concept dat nooit zelfs maar een optie geweest was in haar beleving.
En dat was een intelligente vrouw, maar met een uitgangspunt dat aan slachtofferisme een morele superioriteit verleent.
Om dat los te laten moet je verdomd stevig in je schoenen staan.
En de boodschap van Martin Luther King omarmen dat " The content of your character is more important than the colour of your skin ".
13-apr 2012 , 01:49
# 5 @Marie: is jouw hond misschien wit?
André van Delft:
@Marie: is jouw hond misschien wit?
Lijkt hij op het keffertje links op deze cartoon?: http://www.shwedarling.com/blog/2010/11/19/funny-cartoon-racist-dog/
13-apr 2012 , 02:01
# 6 Heel leuk André. Mijn hond , inmiddels naar de eeuwige jachtvelden, was een Australische Cattledog. Superslim, en autonoom opererend , waarvoor ze gefokt zijn. Het is wel een heel eind off topic, maar Aussies kunnen verschrikkelijk opscheppen over de kwaliteiten van hun veedrijver." I sent my dog out to round up the cattle before breakfast, and by lunch he was back with the lot".
Marie:
Heel leuk André. Mijn hond , inmiddels naar de eeuwige jachtvelden, was een Australische Cattledog. Superslim, en autonoom opererend , waarvoor ze gefokt zijn. Het is wel een heel eind off topic, maar Aussies kunnen verschrikkelijk opscheppen over de kwaliteiten van hun veedrijver." I sent my dog out to round up the cattle before breakfast, and by lunch he was back with the lot".
En die kanjer van een veedrijver heeft stoïcijns allerlei kwaadwilligheid genegeerd. Vuurwerk naar zijn kop gegooid, met projectielen bestookt die tussen zijn poten ontploften, maar joelende treiteraars kon hij niet negeren, en ik ook niet.
Hij heeft nooit de kans gekregen om te bijten, maar o jee, ik had die imbecielen graag een koppie kleiner gemaakt.
13-apr 2012 , 03:00
# 7 Soms als een kind dat te vaak "Brand!" heeft geroepen, is er ook brand. De geluidsopnames van 9-1-1 samen met wat ik hier las, dat die Zimmerman door 9-1-1 was verteld om de jongen die hij op het oog had NIET te volgen. Die twee zaken maken het voor mij duidelijk dat die Zimmerman het gezocht heeft, hij was niet bedreigd en hij was niet aangevallen. Die ongewapende jongen riep om hulp terwijl hij op de grond lag, hij is in koelen bloede neergeschoten, ook al zouden er duizenden wetten zijn die dit goedkeuren, moreel gezien blijft Zimmerman schuldig aan een racistische moord, opzettelijk en wel overwogen.
vanhetgoor:
Soms als een kind dat te vaak "Brand!" heeft geroepen, is er ook brand. De geluidsopnames van 9-1-1 samen met wat ik hier las, dat die Zimmerman door 9-1-1 was verteld om de jongen die hij op het oog had NIET te volgen. Die twee zaken maken het voor mij duidelijk dat die Zimmerman het gezocht heeft, hij was niet bedreigd en hij was niet aangevallen. Die ongewapende jongen riep om hulp terwijl hij op de grond lag, hij is in koelen bloede neergeschoten, ook al zouden er duizenden wetten zijn die dit goedkeuren, moreel gezien blijft Zimmerman schuldig aan een racistische moord, opzettelijk en wel overwogen.
Wetten die het goedkeuren dat mensen andere mensen om het leven brengen horen niet thuis in een beschaafde wereld, Laat die wetten maar in het derde rijk, laat die wetten maar in de Arabische wereld. Wij leven in de beschaafde wereld en het wordt tijd dat Amerika zijn wetten op peil brengt met de normen en waarden die in beschaafde landen gebruikelijk zijn. Amerika heeft nog ver te gaan, ze beseffen het alleen zelf nog niet. Maar dat komt wel vaker voor bij mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.
13-apr 2012 , 10:04
# 8 Eens met Van Het Goor. Sommigen roepen maar al te makkelijk dat iedereen recht zou moeten hebben om zijn have met een vuurwapen te verdedigen. Anderzijds moet de overheid effectief voor veiligheid zorgen; daar schort het vaak aan, maar de overheid gaat zich niet beter gedragen wanneer zij haar taak officieel delegeert aan de burgers.
André van Delft:
Eens met Van Het Goor. Sommigen roepen maar al te makkelijk dat iedereen recht zou moeten hebben om zijn have met een vuurwapen te verdedigen. Anderzijds moet de overheid effectief voor veiligheid zorgen; daar schort het vaak aan, maar de overheid gaat zich niet beter gedragen wanneer zij haar taak officieel delegeert aan de burgers.
Anderhalf jaar geleden had Artikel7.nu een artikel "Sla ze maar verrot", over de uitspraak van de burgemeester van Zaltbommel naar aanleiding van een overval.
http://archief.artikel7.nu/?p=43362
Mijn reactie daarop was:
Het is helemaal niet handig en veilig dat de aangevallen burger zichzelf tegen de criminelen moet verdedigen. Op deze manier wint de sterkste, en dat is vaak de boef.
Ik ben het helemaal eens met Lars Hedegaard, die kort geleden zei:
“In de meeste westerse landen hebben de burgers niet het recht om wapens te dragen. Ze hebben dit recht in de VS, maar niet in Canada en uiteraard ook niet bij ons in Denemarken. Waarom niet? Wij hadden wapens toen we Vikingen waren. Geen geweer, maar een bijl of iets dergelijks. Wij hebben de wapens in de 13e eeuw afgegeven, omdat we het onderling eens waren, de koning en de burgers. De burgers moesten ervan afzien de wet in eigen hand te nemen. In plaats daarvan zou de staat de wet voor hen in de hand nemen. Dat was de deal. Er bestaat een Franse uitdrukking voor deze deal, men noemt het le contrat social, het sociale verdrag.
Welnu, wanneer de staat zijn burgers niet meer beschermt, op grond van dit sociale verdrag, dan moeten de burgers het recht hebben om de staat aan te klagen, omdat hij zijn verplichtingen niet nakomt om onze vrijheid te bewaren, onze persoonlijke vrijheid te garanderen en onze eigendommen te beschermen. En politici, die dit niet in stand houden, of de staat die dit niet doet, moeten hiervoor uiteraard een hoge prijs betalen. En ze zouden bestraft moeten worden en uit hun functies moeten worden gezet.”
Hedegaard heeft meer goede voorstellen. Lees verder op
http://www.amsterdampost.nl/de-actieve-verdediging-van-de-vrijheid-van-meningsuiting/
13-apr 2012 , 11:35
# 9 @vanhetgoor Met de helft van wat u zegt ben ik het helemaal eens, met de andere helft helemaal niet. Ik schreef al in het stuk zelf al dat ik het absurd vind dat een zaak waarbij een dode valt niet voor de rechter zou komen.
Frans Groenendijk:
@vanhetgoor Met de helft van wat u zegt ben ik het helemaal eens, met de andere helft helemaal niet. Ik schreef al in het stuk zelf al dat ik het absurd vind dat een zaak waarbij een dode valt niet voor de rechter zou komen.
Er is echter geen enkele aanwijzing dat racisme een rol speelde. Er zijn ooggetuigen en 'oorgetuigen' (via de telefoon) dat er beslist wel sprake was van een worsteling en dus niet een koelbloedig neerschieten. Er is niets negatiefs bekend over Zimmerman mbt racisme, sterker nog: er zijn getuigen die aangeven dat de bijles die hij met zijn vrouw organiseerde gratis was voor kinderen uit achterstandsbuurten. Wat vermoedelijk een tragische rol gespeeld heeft, is het geflirt met misdaad en een 'ik ben zwart en ik pik niets van blanken' door Martin enerzijds en boze zelfoverschatting van Zimmerman anderzijds. (die opstelling van Martin blijkt uit foto's en twitteruitspraken van hem).
9-1-1 was ook niet zo erg uitgesproken tegen Zimmerman. Zei zoiets van 'dat hoeft u niet te doen'.
Jammer dat u in het verhaal van de Black Panthers (een vrouwelijk leider riep zelfs op tot het vermoorden van Zimmerman) en Al Sharpton trapt.
13-apr 2012 , 12:10
# 10 @Andre Ik kan je verhaal volgen, maar het laat een aantal levensgrote dilemma's buiten beschouwing. Het verhaal van Hedegaard is me te academisch. Het probleem is niet juridisch maar cultureel. De boeven staan bij confrontaties sterk om verschillende redenen. Dat de boeven vaak letterlijk de sterkste (kunnen) blijken te zijn is in mijn ogen niet de belangrijkste daarvan. Een andere factor is dat heel lang het idee is uitgedragen dat je hoe dan ook nooit moet optreden, geef lieden die zich niet gedragen alle ruimte. De verandering op dat vlak is van heel recente datum en er is beslist geen nog sprake van doorschieten naar de andere kant. Een andere factor is het meegaan met die culturele trend van 'misdaad is cool'. Op de middelbare school waar ik les gaf liepen niet alleen jongetjes uit de brugklas maar ook jongens uit de hoogste klassen rond met afgezakte bovenbroek. Dat is een soort 'geuzen-statement' van bajesklanten die geen riem mogen houden. Nu zie je er ook nog volslagen idioot uit met je afgezakte broek, dus zo agressief is dit kleding-statement niet. Verontrustend is echter dat op scholen bij docenten en schoolleiding er vrijwel geen interesse is voor die link met 'misdaad is cool'.
Frans Groenendijk:
@Andre Ik kan je verhaal volgen, maar het laat een aantal levensgrote dilemma's buiten beschouwing. Het verhaal van Hedegaard is me te academisch. Het probleem is niet juridisch maar cultureel. De boeven staan bij confrontaties sterk om verschillende redenen. Dat de boeven vaak letterlijk de sterkste (kunnen) blijken te zijn is in mijn ogen niet de belangrijkste daarvan. Een andere factor is dat heel lang het idee is uitgedragen dat je hoe dan ook nooit moet optreden, geef lieden die zich niet gedragen alle ruimte. De verandering op dat vlak is van heel recente datum en er is beslist geen nog sprake van doorschieten naar de andere kant. Een andere factor is het meegaan met die culturele trend van 'misdaad is cool'. Op de middelbare school waar ik les gaf liepen niet alleen jongetjes uit de brugklas maar ook jongens uit de hoogste klassen rond met afgezakte bovenbroek. Dat is een soort 'geuzen-statement' van bajesklanten die geen riem mogen houden. Nu zie je er ook nog volslagen idioot uit met je afgezakte broek, dus zo agressief is dit kleding-statement niet. Verontrustend is echter dat op scholen bij docenten en schoolleiding er vrijwel geen interesse is voor die link met 'misdaad is cool'.
Belangrijkste factor is echter dat de criminelen zich gesteund weten.
Hedegaard heeft theoretisch gelijk dat de staat 'erop moet worden aangesproken dat ze zich niet aan haar deel van 'le contrat social' houdt. Maar hoe dan? Je komt dan immers terecht bij mensen die nog sterker dan journalisten open staan voor het idee 'misdadigers zijn slachtoffers'.
Hedegaard staat intussen zelf voor de rechter op beschuldiging van islamofobie. Die met racisme verwante strijdterm. http://www.ruthfullyyours.com/2012/04/09/round-three-in-the-trial-of-heroic-lars-hedegaard-ann-snyder/
Geenstijl had laatst een item over de in vele opzichten kapotgemaakte juwelier in Nijmegen. Acht keer overvallen en in een rolstoel. Dat hij invalide is ook de schuld van de gemeente. De gemeente steekt de middelvinger naar hem op. Hij is namelijk 'racist' en dat is het allerergste wat er is.
Zie ook deze video van Jared Taylor over de zaak Martin-Zimmerman. Hij is wat lang, maar ongeveer bij minuut tien heeft hij het over de manier waarop de vader van Zimmerman zijn zoon verdedigt. Hij neemt hem in bescherming tegen de aanklacht van racisme (hij heeft niet alleen zwarte vrienden maar ook familieleden!). Bescherming tegen die aanklacht is voor hem belangrijker dan de aanklacht van moord in koelen bloede!
13-apr 2012 , 02:54
# 11 @Frans, ik ben het met je eens. Het sociaal contract houdt in dat de overheid voor veiligheid en recht zorgt, maar daar hoort ook een bepaalde cultuur bij. Mensen zouden dan geen last moeten hebben van valse beschuldigingen van islamofobie, racisme etc, en boeven zouden veel minder sterk staan.
André van Delft:
@Frans, ik ben het met je eens. Het sociaal contract houdt in dat de overheid voor veiligheid en recht zorgt, maar daar hoort ook een bepaalde cultuur bij. Mensen zouden dan geen last moeten hebben van valse beschuldigingen van islamofobie, racisme etc, en boeven zouden veel minder sterk staan.
De regering zou zich hier mee moeten bemoeien; een juridische aanpak zou een cultuuromslag kunnen stimuleren (het hoeft niet altijd andersom te gaan). Een klimaat tegen criminaliteit, maar ook effectief optreden tegen valse beschuldigingen van racisme etc.
Het lijkt mij overigens dat een valse beschuldiging van een kwalijk feit eigenlijk even kwalijk is als dat vermeende feit.
Een valse beschuldiging kan namelijk leiden tot een onterechte vergelding (niet per se een juridische straf, ik denk ook aan hetzerij); die vergelding staat dan in verhouding met het vermeende feit. De valse beschuldiging is er dus op gericht om iemand een kwaad aan te doen dat vergelijkbaar is in ernst als de inhoud van de beschuldiging.
Alle reden dus om valse beschuldigingen van racisme etc. cultureel en juridisch tegen te gaan. Eventueel zou deze zelfs apart in het wetboek van strafrecht behandeld moeten worden, als de strafbaarheid jegens smaad en laster niet voldoende is (en daar lijkt het op).
13-apr 2012 , 04:07
# 12 Je hebt gelijk André. Om die valse beschuldigingen te pareren heb je wel een volwassen justitieel systeem nodig.
Marie:
Je hebt gelijk André. Om die valse beschuldigingen te pareren heb je wel een volwassen justitieel systeem nodig.
Die geen angst hebben om " frivolous lawsuits " , het ongefundeerde gezuig, naar de prullenbak te verwijzen. Liefst met een rekening aan de broek van de jammerhouten.
In ons benauwde geit en kool systeem is gezond verstand volledig opgeslokt door marchanderende niksigheid.
" Recht spreken ", klampt zich angsvallig vast aan de zekerheden uit een homogeen verleden.
Ook al is er geen draad meer van over.
Die onwil om de realiteit waar te nemen veroorzaakt grote woede.
14-apr 2012 , 05:56
# 13
Marie:
Goed dat je het nog eens onder de aandacht brengt Frans. Ik kwam vanochtend een mooie reactie tegen van Nonie Darwish
17-jul 2013 , 10:44
# 14
Frans Groenendijk:
Goed overzicht van het media-probleem van Breitbart: HOW THE PRESS PROSECUTED ZIMMERMAN WHILE STOKING RACIAL TENSIONS
17-jul 2013 , 01:43
# 15
Franciscus van Anconia:
Volgens Greta van Susteren, zelf advocate geweest, speelde stand your ground geen rol in deze zaak. Ook in jury-instructie voor zaken bij federale hoven is er geen plicht om (proberen) te vluchten om zelfverdediging te mogen claimen. 911 dispatcher heeft inmiddels verklaard dat "we don't need you to do that" niet bedoeld was als bevel om Trayvon Martin niet te volgen.
17-jul 2013 , 05:51
Reageren is niet mogelijk op dit bericht.