Vrouwen en de leer van Mohammed
Vandaag is er een bijeenkomst in De Balie in Amsterdam onder de nietszeggende titel 'Rayhana'. Voor wie deze Algerijns/Franse schrijfster/actrice kent, zegt het wel wat: de bijeenkomst gaat over de positie van vrouwen in Algerije. In een land dus waar het patriarchaat (of tribalisme?) en de leer van Mohammed welig tieren. Van de week las ik over dat land dat er 900 moskees/bidhuizen zijn gesloten in het kader van de strijd tegen wat door velen gezien wordt als de Noord-Afrikaanse poot van Al-Qaeda.
De 'idealen' van Mohammed zijn onverenigbaar met die van de westerse beschaving. De botsing doet zich ook in het Westen zelf voor, maar natuurlijk op een heel andere manier dan in landen waar Mohammed nog op een zeer hoog voetstuk staat. De praktijk onder mensen die als moslim worden aangeduid staat hier vanzelfsprekend, en gelukkig, heel wat verder af van de leer van Mohammed dan in landen als Somalië, Pakistan of Afghanistan waar de geest van het akkervers springlevend is. Vrouwen in het Westen hebben het in verschillende opzichten heel moeilijk met 'de islam'. De hier afgebeelde jongedame geeft met haar weblog van die worsteling, waarschijnlijk onbedoeld, een pijnlijk duidelijk beeld.
» Islamophobia
Ik kwam deze 'Arab American girl' op het spoor dankzij een kolom met twitterberichten die als 'sleutelwoord' (een hash-tag heet dat in die omgeving) "islamofobie" of het Engelse "islamophobia" hebben. Net als de Organization of Islamic Cooperation gebruikt ze die term te pas en vooral te onpas.
Ik bezocht haar weblog en las er heel wat af, gefascineerd bijna. Gefascineerd vooral doordat steeds maar de gedacht zich opdringt: "hoe is het toch in vredesnaam mogelijk?". Ze is een jaar of 25, lesbisch en weet zeker dat ze nooit kinderen wil. Ze schrijft en twittert als een bezetene. Hier schrijft ze over seksueel misbruik van kinderen in de mohammedaanse cultuur.
Een paar jaar geleden struikelde ik op het weblog van Peter Breedveld (die toen nog geen mohammedaanse vriendin had en heel andere opvattingen) over de opmerking van een ietwat exhibitionistische homoseksuele reageerder. Hij beweerde dat de meeste jongens uit de Turkse of Marokkaanse cultuur (ik weet niet meer welke, maar dat doet er voor dit verhaal niet toe) wel eens anaal verkracht waren, door hun broer zelfs. Ik noemde dat een belachelijke opmerking.
Maar bij deze Cindy lees ik nu:
As a dedicated reader of Islamonline.com cyber counseling, I've read a variety of questions on the sexual abuse--the majority of these questions came from the Middle East--religious leaders confessing to their perverted sexual fantasies and actions toward children; brothers confessing to raping their younger female and male siblings; female caretakers admitting to molesting their young charges
Dat dingetje met polygamie
Ze schrijft over nog veel meer ellende. Hier bijvoorbeeld over haar kennismaking met het fenomeen van de trouwjihad. Het plan om de oemma uit te breiden door het aan mannen wel toe te staan met niet-mohammedaanse vrouwen te trouwen en andersom aan mohammedaanse vrouwen te verbieden met een niet-mohammedaan te trouwen. Ze had er mee kennis gemaakt toen ze op 18-jarige leeftijd secretaresse was van een imam:
I consulted with the Imam and he had assured that my response was accurate. There was nothing we could do for this couple. Our hands were tied by Islamic teachings.
I have no idea what happened to this couple, but I assume they went ahead with the marriage (civil ceremony) or perhaps had the fiancee' pretend to convert to Islam, so it would be officiated at a Mosque (this happens more often than the community would like to admit) and things return to normal post the wedding ceremony.
Ze laat doorschemeren dat ze het een ongelukkige toestand vindt en perst er dan een aantal vragen uit. Waaronder:
7) Is it a problem if children as a result of these marriage are not Muslim and choose the non-Muslim parent's religion?
8) Should the children be exposed to the non-Muslim parent's religion? Would that parent want to share their belief with their child?
Ze heeft er geen mening over.
Hoofddoek niet in Koran?
In een ander stuk leest ze haar geloofsgenoten de les, dat ze niet lelijk moeten doen tegen vrouwen die geen hoofddoek om hebben. Ze krijgt veel bijval. Maar ook weerwoord. Van mannen met name. Het bizarre is dat de tegenspraak verwijst naar de leer van Mohammed, hoewel er niet naar de (slechts 2!) specifieke Koran-verzen gerefereerd wordt waarin de bedoeling van de sluiering wordt uiteengezet, maar de boodschap is duidelijk: het is gewoon de plicht van Allah. Evengoed komt er van geen enkele (vrouwelijke) deelnemer aan de uitgebreide discussie, enige reactie op dat weerwoord komt. Echt helemaal geen enkele. Alsof het ze niet opvalt.
Prophet Muhammad didn't teach hate, but love.
Schrijft onze Cindy. Ze heeft dus de Koran niet gelezen!
Islam als steun voor de zwakkeren
Tenslotte schrijft ze ook nog over 'profiling modern muslims in a good way. Het stuk bevat een soort interviewtjes met geslaagde moderne mohammedanen.
Yusra Badr bijvoorbeeld:
Brief advice to Muslims on achieving great things? Being a woman does not mean you are inferior. Think of yourself as a human, then as a woman. Challenge the givens and decide for yourself if they are indeed truth.
Wanneer ik heel erg mijn best doe, kan ik wel net doen of het stukje dat ik vet heb gemaakt niet het meest opmerkelijke is. Maar wat Fatima Abbas op dezelfde vraag antwoordt, laat me helemaal verbijsterd achter:
"Become a doctor your parents always wanted you to marry." But no seriously: Don't let people use religion to hold you back. Islam came as an empowerment to the marginalized, don't let anyone corrupt the message 1400 years later!
Hoe komt ze aan dit soort ideeën? Van types als de ex-non Karen Armstrong denk ik.
Hier mijn verslag
I have no idea what happened to this couple, but I assume they went ahead with the marriage (civil ceremony) or perhaps had the fiancee' pretend to convert to Islam, so it would be officiated at a Mosque (this happens more often than the community would like to admit) and things return to normal post the wedding ceremony.
8) Should the children be exposed to the non-Muslim parent's religion? Would that parent want to share their belief with their child?
Reacties
# 1 Gisteren kwam ik een artikel van Jamie Glazov tegen.
Marie:
Gisteren kwam ik een artikel van Jamie Glazov tegen.
http://www.nospank.net/glazov.htm
Als ik het soort rationalisaties lees die ´Arab American girl´ weet te debiteren , dan zie ik een zorgvuldige constructie om de waanzin van de realiteit niet onder ogen te hoeven zien.
Verwant aan de verontschuldigende houding van mishandelde vrouwen en kinderen tegenover de dader.
Daarom zou het goed zijn om met de illusie af te rekenen dat onderdrukte vrouwen die van elders hier naartoe gehaald zijn een enorme bevrijdingsdrang gaan voelen. Omdat ze geconfronteerd met de echte vrijheid hun eigen gevangenis gaan herkennen.
In een aantal gevallen is dat zeker gebeurd, zoals Ayaan om het bij één voorbeeld te laten. Maar al die fanatiek gehoofddoekten die de lof van hun geloof zingen zijn nooit buiten de inprenting uit hun kindertijd getreden.
20-nov 2011 , 01:58
# 2
Tiemen Veenstra:
De publicist Hamed Abdel-Samad uit Egypte, tegenwoordig werkzaam aan een Duitse universiteit, heeft in een interview ook eens gezegd dat hij als jongen twee keer is verkracht. De schrijver Abdellah Taïa uit Marokko had op zijn tiende zijn eerste seksuele ervaring met een tien jaar oudere jongen, maar in zijn geval beleefde hij er veel plezier aan.
20-nov 2011 , 02:23
# 3 Rayhana, what's in a name.
Alf Jans:
Rayhana, what's in a name.
In de Sirat Rasul Allah was Rayhana een van de vrouwen van Banu Qurayza die door Muhammad zelf tot zijn sexslaaf werd gemaakt.
Eerst werden de vrouwen en kinderen van B. Qurayza als slaven verkocht waarbij Mo 20% van de opbrengst toucheerde: "Then the apostle divided the property, wives, and children of B. Qurayza among the Muslims, and he made known on that day the shares of horse and men, and took out the fifth. A horseman got three shares, two for the horse and one for his rider. A man without a horse got one share. On the day of B. Qurayza there were thirty-six horses. It was the first booty on which lots were cast and the fifth was taken. According to its precedent and what the apostle did the divisions were made, and it remained the custom for raids." The Life of Muhammad (Translation of the Sirat Raul Allah by Alfred Guillaume blz 466).
Daarvoor werden de allermooisten opzij gezet om door de profeet zelf gebruikt te worden, waaronder Rayhana: " The apostle had chosen one of their women for himself, Rayhána d. 'Amr b. Khunáfa, one of the women of B. 'Amr b. Qurayza, and she remained with him until she died, in his power,- The apostle had proposed to marry her and put the veil on her, but she said: 'Nay, leave me in your power, for that will be easier for me and for you.' So he left her. She had shown repugnance towards Islam when -she was captured and clung to Judaism. So the apostle put her aside and felt some displeasure. While he was with his companions he heard the sound of sandals behind him and said, 'This is Tha'laba b. Sa'ya coming to give me the good news of Rayhána's acceptance of Islam' and he came up to announce the fact. This gave him pleasure.(Idem blz 466)".
Maar ja tegenwoordig wordt deze "profeet" opgevoerd als een voorvechter van vrouwenrechten.
Wie €29 teveel geldt vindt om aan zo’n boek te besteden kan een online versie raadplegen:
http://www.an-nahdah.org/an-nahdah books/Ibn Hisham's Seera.pdf
20-nov 2011 , 04:32
# 4 Ziehier de volledige URL vabn de Sira
Alf Jans:
Ziehier de volledige URL vabn de Sira
http://www.an-nahdah.org/an-nahdah books/Ibn Hisham's Seera.pdf
20-nov 2011 , 04:37
# 5 Driemaal is scheepsrecht hoop ik:
Alf Jans:
Driemaal is scheepsrecht hoop ik:
http://www.an-nahdah.org/an-nahdah books/Ibn Hisham's Seera.pdf
20-nov 2011 , 04:47
# 6 Hier haar laatste post over sexueel misbruik van kinderen binnen de moslimgemeenschap:
Vasti:
Hier haar laatste post over sexueel misbruik van kinderen binnen de moslimgemeenschap:
http://organicmuslimah.blogspot.com/2011/10/sexual-abuse-in-muslim-community-lets.html
Met oa dit commentaar van 1 van de reageerder:
coolred38 said...
I found out 20 years into my marriage that my husband had been raping out two daughters (still not sure about my son) and, depsite me asking for help among all my male acquaintances (his friends) etc...not one of them would take action against him. I seriously wanted someone to beat the sh*t out of him but they all made lame excuses about god punishing him someday or something like that. Also, the community took it out against my children when they learned what happened. Called my daughters sluts and gossiped about how they led him on by dressing seductively or sitting on his lap etc. They were 4 when he first approached them...how seductive is a 4 year old to these people? Even my own lawyer was reluctant to take action against him and just pressured him to divorce me without fighting in court to avoid a scandal. At the end of the day, Im the one that dealt with him (baseball bat..enough said) and my children lost life long friends, his entire family abandoned us, and they were further abused by those that failed to believe that children are no co conspirators in their own sexual abuse.
This was in a muslim country and my husband was muslim.
5:21 PM
.
Deze Cindy doet belangrijk werk want: vernieuwend.
24-nov 2011 , 11:16
Reageren is niet mogelijk op dit bericht.